Browsing by Title
Now showing items 8146-8165 of 19710
-
A Escola de Sargento das Armas: um estudo sociopolítico sobre a formação de praças do exército
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 25/04/2012)This research aims at finding out about the perspectives of the future sergents of the Armed Force, graduated by the Escola de Sargento das Armas (EsSa). There are few studies about sergents within the Brazilian Social ... -
A escola de tempo integral: a implantação do projeto em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)In the state of São Paulo, in the year of 2006, 500 Schools of Integral Time of basic education had been implanted more than, in the state public net, with the objective to extend the possibilities of learning of the pupils. ... -
Escola do campo em discussão: estudo sobre os problemas de infraestrutura e políticas públicas para escolas que atendem aos sujeitos rurais no município de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This study sought to investigate the public policy and education in the countryside, as well as the infrastructure available in schools that have rural demands of subjects in São Carlos and its Rural Villages: Água Vermelha ... -
Escola do futuro: desafios e perspectivas de um projeto inovador da escola sob a ótica de seus sujeitos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003)In the current context of intense technological and paradigmatic transformations within the many institutions of the societies, the School of the Future Project (SFP) was conceived and materialized in municipal schools ... -
Escola e escolares: a pandemia da Covid-19 pela perspectiva de educadoras e educadores da rede pública de Rio Claro – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 12/03/2024)The COVID-19 pandemic has had extensive impacts on various spheres of society, including health, economy, education and daily routines. The education sector, in turn, faced significant challenges during the pandemic period, ... -
Escola e famílias: mundos que se falam? Um estudo no contexto da implementação da progressão continuada.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2004)The aim of the present study was to analyze how school-families relations took place in the context of the implementation of the Continued Promotion (Progressão Continuada) policy at a public elementary school in the State ... -
A escola e o bairro entre o público e o privado: um estudo da concepção do Programa de Gestão Comunitária da Associação Cidade Escola Aprendiz
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study has enquired the Bairro-Escola conception, a social program from the ONG Associação Cidade Escola Aprendiz. Terms such as Bairro-Escola , Educador Comunitário , and Gestor Público em Educação Comunitária ... -
Escola em tempo integral : política educacional, gestão da pobreza e a produção social do consenso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 13/08/2015)This research was aimed at studying / researching the process and the social consequences of educational policy management for the Brazilian public school, whose tendency is to implement the School Full-Time. Based on ... -
Escola em tempos de pandemia: atendimento de crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 01/02/2024)This course completion work seeks a reflective approach to education in times of the Covid-19 pandemic and its consequences in the learning process of students with au-tism spectrum disorder (ASD). Bringing a rensino remoto ... -
A escola inclusiva na perspectiva de estudantes com surdez público da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The fight for the right to education for the Target Public of Special Education (PAEE) has come a long way and this context encompasses Youth and Adult Education (EJA). Reflecting on the proposal of inclusive schools, ... -
Escola indígena no estado de São Paulo: uma visão político-legislativa da educação escolar nas aldeias paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/07/2022)The right to access education is of undeniable importance, but there is a significant gap between the guaranteed right and its effective access. Society has historically been mobilized through the formulation and implementation ... -
Escola Industrial de Jaú : contexto político-econômico da criação e os primeiros tempos (1939-1960)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)The Joaquim Ferreira do Amaral Industrial School in Jau, since the first years of operation was designed to train the student for the imminent industrialization and urbanization of the city. Considering this aspect, the ... -
A Escola Militar do Realengo e a formação do oficial do Exército Brasileiro (1904 1929)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2012)This dissertation is inserted in the area of foundations of Education of the Program of Post-Graduation in Education of the Federal University of São Carlos. The objective of this dissertation is to analyze the Military ... -
A escola na empresa: considerações sobre a formação do trabalhador.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This research has as its aim to investigate an enterprise program to give instruction to workers during the 90 s in the context of the new organization forms of the process of production and work which characterizes the ... -
A escola no acampamento do MST: institucionalização e gestão estatal da escola itinerante Carlos Marighella
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2014)The thesis contains a study on the School in MST Camp: Institutionalization and Management of State Itinerant School Carlos Marighella. The problem of this study lies in the way of managing the traveling school in the MST ... -
Escola no campo e trabalho: percepções e expectativas profissionais de estudantes do ensino médio do distrito de Santa Eudóxia – São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/09/2021)This master's thesis seeks to investigate the perceptions and expectations regarding the job market of high school students at Escola Estadual Professora Alice Madeira João Francisco, present in the rural district of São ... -
A escola no Estado plurinacional da Bolívia (2005 – 2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)Esta tesis tiene el objetivo general de comprender cómo los cambios políticos y sociales derivados de la construcción del Estado Plurinacional de Bolivia repercutieron en la educación regular del sistema educativo boliviano. ... -
Escola profissionalizante: solução ou problema?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009) -
Escola sem Partido: ideologia e discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ... -
Escola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2004)In this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially ...