• português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
About
  • Policies
  • Instructions to authors
  • Contact
    • Policies
    • Instructions to authors
    • Contact
Browsing by CNPq Subject 
  •   Home
  • Browsing by CNPq Subject
  •   Home
  • Browsing by CNPq Subject
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument Type

My Account

Login

Browsing by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 325

  • Author
  • issue date
  • submit date
  • Advisor
  • Graduate Program
  • Document Type
  • title
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Liberdade de expressão em democracias: discursos e sujeitos em redes de comunicação 

      Oliveira, Hulda Gomides (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      In this research we develop an analysis of discourses on freedom of expression constructed in different historical moments (antiquity, modernity and contemporaneity), trying to understand how discursive processes constitute ...
    • Para uma epistemologia da errância: erro, hiância e ciência em Michel Pêcheux 

      Almeida, João Flávio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/12/2018)
      Under the aegis of French Discourse Analysis, more specifically in Michel Pêcheux, the objective of this thesis is to establish a basis for a errancy (wander) epistemology: a theory of knowledge based on non-logically-stabilized ...
    • Representações do ensino da leitura: as aulas de português na escola secundária brasileira (séculos XIX e XX) 

      Medeiros, Rejane Rodigues Almeida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/03/2019)
      The literary reading seems to have achieved a central role by the activities of teaching Portuguese Language at the end of 19th century and the first decades of 20th century, acting as a starting point for the development ...
    • A designação das línguas e sua distribuição para falantes na tríplice fronteira Brasil - Paraguai - Argentina 

      Azzali, Amanda Castilho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      In this research, we seek to understand the distribution of languages ​​in the enunciative area of ​​the border region of Foz do Iguaçu, in the state of Paraná. This work, since inserted within a Semantics of Enunciation, ...
    • Aplicação de conhecimento léxico-conceitual na Sumarização Automática Multidocumento 

      Luca, Rejeane Cassia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Automatic Multi-document Summarization (MDS) aims at creating automatically a single summary from a collection of texts on the same topic in order to provide an alternative way to deal with the massive amount of information ...
    • Leitura e relações dialógicas em fóruns escolares de discussão. 

      Lacerda, Noara Pedrosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 09/04/2018)
      Cette recherche a eu aide financière du Capes, avec la bourse d'étude doutoral dans le pays lui-même, pendant la période de septembre 2014 à février 2018. Lecture et relations dialógicas dans des forums scolaires de ...
    • Da linguagem à memória: uma análise dos gêneros discursivos desenvolvidos na história da TV Cultura 

      Silva, Thiago Rodrigues da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Television has acquired the power to influence the development of subjects with a high level of reach in the social categories of individuals providing simultaneous communication to different places. With these characteristics, ...
    • Uma análise semântico-pragmática das construções condicional-concessivas no português do Brasil 

      Cavaguti, Ana Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      This research is based on Formal Semantics assumptions and its main goal is to describe the concessive conditional clauses in Brazilian Portuguese. König (1985, 1986) and König and Van Der Van Der Auwera (1988) assert ...
    • A voz de Dilma: performances oratórias e discursos sobre a fala pública da Presidenta 

      Casanova, Nicolle de Brito Conceição (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/03/2018)
      Theoretically based on French Discourse Analysis, derived from the works of Michel Pêcheux and his group, this research proposes to analyse Dilma Rousseff’s pronouncements and discourses on her public speech as conveyed ...
    • Uma análise de aproximadores no Português Brasileiro na perspectiva da semântica formal 

      França, Mariana Nastri Perestrello de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/05/2018)
      The phenomenon of vagueness has been studied for centuries and is detected, among other characteristics, for creating the Sorites paradox. Vagueness is identified when we face the lack of precise limits of terms (or their ...
    • Representações da leitura: uma análise discursiva do que dizem ingressantes e formandos de cursos de Letras sobre essa prática 

      Zaccaro, Renata Maria Cortez da Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)
      The objective of this research was to investigate representations of reading shared by both Literature and Language undergraduate students in the first year and in the last academic year in college. The observation intended ...
    • O condicional evidencial no gênero jornalístico 

      Lourenço, Fabiana Pirotta Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/03/2016)
      In this research, we propose the study of a type of evidential marker not yet described in Brazilian Portuguese (BP), the conditional tense, which indicates how the speaker had access to the information conveyed in the ...
    • Investigação de estratégias de sumarização humana multidocumento 

      Camargo, Renata Tironi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/08/2013)
      The multi-document human summarization (MHS), which is the production of a manual summary from a collection of texts from different sources on the same subject, is a little explored linguistic task. Considering the fact ...
    • O projeto de letramento como alternativa para uma aprendizagem significativa no primeiro ano do ensino fundamental 

      Freire, Brennda Valléria do Rosário (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
      Esta investigación científica tuvo por objetivo general verificar como un proyecto de letramento que prioriza la cultura indígena como eje articulador pudo contribuir para el desarrollo de la escritura de los niños de ...
    • Estudo sobre as produções de texto de alunos do ensino fundamental - a influência da internet 

      Camolese, Mariana Ribeiro de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2010)
      It is possible that the written language is influenced by words and/or expressions as well as graphic or semiotic elements, which are present in interactions in virtual environments (relationship sites, instant chats, ...
    • Por uma ciência da linguagem no/do Brasil: percursos e irrupções teóricas 

      Ruiz, Marco Antonio Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2019)
      For a long time, linguistics in Brazil developed, basically, from reflections undertaken from european and north american theoretical models, whose objective was to choose (or import) a certain vision about the language ...
    • Entre transgressões e consensos : a relação entre ética e estética no caso da telenovela “Lado a Lado” no âmbito do debate sobre ações afirmativas no ano de 2012 

      Lopes, Ana Carolina Siani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      This paper aimed to understand the potential relationships between the telenovela "Side by Side" (Rede Globo, 2012) and the clashes and discussions about Affirmative Actions that occurred in the Brazilian media in the year ...
    • Avaliação de proficiência oral em língua estrangeira : foco nos elementos provocadores na interação face a face do exame Celpe-Bras 

      Faria, Elaine Risques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Proficiency exams and tests have increasingly attracted the attention of people in general and Applied Linguistics researchers interested in Language Assessment, as they may cause a significant impact on the examinee, since ...
    • O Processo de causativização de inergativos e inacusativos no português brasileiro : por uma abordagem nanossintática 

      Ferreira, Thayse Letícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)
      The causative relation has been, for centuries, an interesting source of research in the most di erent areas of knowledge. In this dissertation, we investigated the possibility of certain unergative and unaccusative verbs ...
    • Representações sociais dos professores de língua portuguesa sobre o ensino gramatical 

      Santos, Hermes Talles dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)
      In Brazil, grammar teaching has drawn attention from Portuguese language teaching scholars and experts over last decades. However, the guidelines on this teaching are not homogeneous, emphasized either by a more normative ...

      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT
       

       


      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT