• O político tornado em derrisão no gênero discursivo charge 

      Aguiar, Gisele Freitas de; http://lattes.cnpq.br/9095440519377957 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-09-19)
      In this master‟s research, we analyze discursively as Brazilian political be made in derision in the print media. Based on theoretical and methodological assumptions of discourse analysis of French orientation, we ...
    • Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins : cenas de letramento crítico 

      Alencar, Elisa Borges de Alcântara; http://lattes.cnpq.br/7565497834655581 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-06-23)
      This thesis deals with a teacher development experience with nine participants from seven public schools in a city in the interior of the Northern Region of Tocantins, experienced through a collaborative work involving ...
    • Para uma epistemologia da errância: erro, hiância e ciência em Michel Pêcheux 

      Almeida, João Flávio de; http://lattes.cnpq.br/4157503916940767 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e SociedadeCâmpus São Carlos, 2018-12-07)
      Under the aegis of French Discourse Analysis, more specifically in Michel Pêcheux, the objective of this thesis is to establish a basis for a errancy (wander) epistemology: a theory of knowledge based on non-logically-stabilized ...
    • A motivação de estudantes adolescentes de espanhol de um Centro de Estudos de Línguas 

      Andrade, Flavia Hatsumi Izumida; http://lattes.cnpq.br/0190334429885262 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-22)
      This master's research aims to 1) analyze and 2) configure the motivation by teenage students of spanish in a Language Study Center (CEL) in a learning process. We understand motivation as a complex and dynamic system, ...
    • A dimensão de uso da gramática (pragmalinguística) em um livro didático para ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira 

      Andrade, Nathalie Messias de; http://lattes.cnpq.br/0123767416373042 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2013-08-23)
      The aim of this work is to verify if and to what extent the pragmatic aspects of grammar (pragmalinguistics) are covered in some units of an English Language Teaching textbook used in Brazil. We also aim to delineate the ...
    • O leitor contemporâneo e a obra de Machado de Assis: uma análise discursiva da crítica amadora em blogs 

      Andretta, Pedro Ivo Silveira; http://lattes.cnpq.br/3233724936156088 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-05-27)
      In this study, we attempt to analyze the readings of a contemporary, peculiar community of Brazilian readers consisting of those who are at the same time new readers and new critics of Machado de Assis. To this end, our ...
    • Formação de gentílicos a partir de topônimos : proposta de geração automática 

      Antunes, Roger Alfredo de Marci Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/7929075503955558 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
      It is a common habit to use the adjective of the city name to indicate people’s origin, however the formulating rules of the adjective has been rarely discussed in the literature. The main objective of this work is to ...
    • Política e derrisão em vídeomontagens do Youtube : uma leitura discursiva 

      Araujo, Lígia Mara Boin Menossi de; http://lattes.cnpq.br/7893136450669304 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-02-17)
      Au Brésil et à l'étranger, nombreux travaux de recherche tant dans le domaine des sciences politiques et sociales et les sciences du langage, en particulier dans le domaine des études du discours, ont pris le discours ...
    • Discurso político, derrisão e heterogeneidade dissimulada na mídia contemporânea 

      Araujo, Lígia Mara Boin Menossi de; http://lattes.cnpq.br/7893136450669304 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-09-25)
      Cette thèse vise examiner la construction du discours politique dérisoire de quelques vidéos des politiques brésiliens dans le site YouTube, par moyen de l’Analyse du Discours franco-brésilienne. Pour ce faire nous avons ...
    • Oralidade e letramento no primeiro ano do ensino fundamental: o gênero discursivo tertúlia em sala de aula 

      Araújo, Jefferson Santos de; http://lattes.cnpq.br/7783839893543814 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2014-08-31)
      This work focus on a discourse genre called tertúlia, used in classroom by teacher of first grade students of Ensino Fundamental (Elementary School). Its aim was to promote oral participation after the reading of song ...
    • A designação das línguas e sua distribuição para falantes na tríplice fronteira Brasil - Paraguai - Argentina 

      Azzali, Amanda Castilho; http://lattes.cnpq.br/4107100450200248 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2019-02-26)
      In this research, we seek to understand the distribution of languages ​​in the enunciative area of ​​the border region of Foz do Iguaçu, in the state of Paraná. This work, since inserted within a Semantics of Enunciation, ...
    • Continuidades e descontinuidades em representações do leitor infantil : Uma análise de projeções discursivas do leitor da Folhinha de 1963 aos dias atuais 

      Baldin, Ana Luiza Menezes; http://lattes.cnpq.br/7988608746475212 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-28)
      Summary: In this paper, we analyze some writing practices adopted by Folhinha supplement linked to the newspaper Folha de S. Paulo since its launch, on September 8th, 1963, to the present day, seeking to raise certain ...
    • Centro de Estudos de Línguas (CEL) : a abordagem presente na prática docente na consolidação do curso de inglês 

      Balestrini, Deborah Cristina Simões; http://lattes.cnpq.br/5771078878430713 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-06-02)
      With the challenge of preparing our students for their role in a global Market, it is a high priority teaching them a second language in order to raise the percentage of speakers, who master the English language. In São ...
    • Antonímia nos adjetivos descritivos do Português do Brasil: uma proposta de análise e representação 

      Barros, Cláudia Dias de; http://lattes.cnpq.br/1116794341552522 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2010-02-25)
      Among the most important lexical semantic relations to the class of adjectives is antonymy, i. e., opposition of senses as in fat/thin . WordNet, a lexical database for English, both establishes semantic relationships ...
    • Descrição e classificação de predicados nominais com o verbo-suporte fazer no Português do Brasil 

      Barros, Cláudia Dias de; http://lattes.cnpq.br/1116794341552522 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2014-02-27)
      Lexical data base building can be considered an essential task for Natural Language Processing (NLP), since the data included can be used in numerous tools, such as Parsers, Semantic Role Labelers, automatic translators, ...
    • Processos linguísticos na produção de textos: mecanismos de qualificação e relações intersubjetivas 

      Barros, Solange Christiane Gonzalez; http://lattes.cnpq.br/3171777102805120 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-08-26)
      This research intends to approach the language teaching and learning from an enunciative perspective based on the Theory of Predicative and Enunciative Operations from Antoine Culioli. Our theoretical option is due to the ...
    • Um estudo discursivo dos blogs : sentidos de/sobre homofobia 

      Bastos, Gustavo Grandini; http://lattes.cnpq.br/5187394116038532 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, 2013-02-22)
      The present work aims to investigate how the homosexuals talk about homophobia through blogs (online diaries) having as analytical, methodological and theoretical reference the French Discourse Analysis. The new information ...
    • Uma investigação sobre os instrumentos avaliativos de um curso de LE utilizando planejamento temático baseado em tarefas para professores pré-serviço de contexto adverso 

      Batocchio, Luciana Renata; http://lattes.cnpq.br/4481206583608506 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-06-07)
      In this research we realize an investigation into the assessment process in a course of English Language using a thematic task-based planning for teachers pre-service of adverse context of a private college in the state ...
    • Terminologia da indústria de artefatos de borracha: proposta de um vocabulário 

      Bazzon, Solange Cristina Maida; http://lattes.cnpq.br/3722453885049927 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2009-04-24)
      The rubber industry is a sector that contributes significantly with the national economy due to the fact that it is part of a wide range of products. Therefore, we verified the need of a terminological systematization in ...
    • Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

      Bellini, Mariana Bezerra; http://lattes.cnpq.br/8640353299679616 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-02-22)
      Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...