Browsing by CNPq Subject "LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA"
Now showing items 1-20 of 103
-
A formação do formador de professores: um estudo a partir do estágio curricular supervisionado no curso de licenciatura em Letras de um IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2023)Esta tesis presenta los resultados de la investigación de Doctorado acerca del Desarrollo Profesional Docente (DPD) de formadores de docentes durante la Práctica Curricular Supervisada (ECS) en las licenciaturas dobles de ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
Percurso de escrita de um artigo científico com o suporte de recursos digitais de Inglês para Propósitos Acadêmicos: uma autorreflexão à luz de teorias de autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/09/2022)The present study aims to analyze, in the light of Autonomy theories, the trajectory of writing a scientific paper with the support of a digital course focused on English for Academic Purposes. The theory of Genre Analysis ... -
“É possível aprender inglês tendo aula duas vezes por semana?”: um estudo bibliográfico sobre competências e estratégias do aprendiz de línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)Studies on the communicative approach in the area of language teaching and learning (HYMES, 1972; ALMEIDA FILHO, 1993) redefined the role of teachers and students, characterizing the latter as a protagonist in the learning ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
A construção da criticidade na perspectiva do letramento. Reflexões a partir da análise de uma experiência em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/07/2019)El objetivo de este trabajo es analizar cómo se construye la criticidad desde la perspectiva de la literacidad, en el contexto del aula (de lengua extranjera), a partir de reflexiones producidas acerca de mi experiencia ... -
Uma análise discursiva de normativas oficiais argentinas sobre o ensino de português língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)La elección de los idiomas que enseñará el sistema educativo de un país no es una cuestión de azar, sino que refleja cuestiones políticas, históricas, económicas, sociales, etc. Debido al interés por la enseñanza del ... -
Um cenário de educação linguística crítica, integral e humanizadora na infância com texturas da Pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)This research is related to the experiences (DEWEY, 1979) of additional language teachers in the initial years of schools that follow the Waldorf Pedagogy (STEINER, 1995, 2003, 2015 among others), which is based on a broad ... -
#Casalibras: aspectos técnicos de tradução de libras para língua portuguesa na modalidade oral para crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2022)Accessibility is an immense challenge to be faced when idealizing an inclusive society in which social equity is observed. Such challenge becomes more evident when it comes to access to information for deaf children. ... -
Cultura e Interculturalidade em movimento no ensino de Português Língua Estrangeira: um estudo bibliográfico-documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/07/2021)This dissertation is the result of a qualitative bibliographic research design. The concepts of culture and interculturality in the Foreign Language Teaching (henceforth FLT) are investigated under the scope of Applied ... -
Para entender o repertório linguístico no ensino superior tecnológico: conversa entre a translinguagem e a educação sociocomunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)This thesis presents the results of a research that investigated the role of named languages in Spanish learning, supported by translingual practices and socio-community education. The investigation took place in a context ... -
A atuação do intérprete de Libras em lives musicais durante a pandemia de COVID-19: realidades e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 24/11/2021)In the COVID-19 pandemic, there was an increase in remote interaction and a virtual cultural production became an option for Brazilians to experience leisure time, in a safe way, during social isolation. One of these ... -
A formação do tradutor e do intérprete surdo de língua de sinais no ensino superior: questões curriculares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)This paper conduct to discuss the academic education of deaf people who studies Libras translation and interpreting courses in university education. It was carried out a bibliographic survey of the Pedagogical Political ... -
"Visitas cuidadosas a pessoas idosas: recomendações para quando ficar distante não é mais possível": uma tradução comentada do português para Libras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Annotated translation is a speech genre that allows translators to describe as well as think about their work process, by the use of a translation diary, where one notes down comments and questions. Here we present the ... -
Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ... -
Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ... -
Abordagens de ensino e experiência de aprendizagem: uma pesquisa narrativa a partir do site BBC Learning English
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)We usually search for free online contents in order to learn foreign languages, as well as we recommend it to other people. In this sense, the BBC Learning English webpage is a reference for teachers and learners. Although ... -
"Todos os brasileiros comem o mesmo café da manhã?" - Perspectivas interculturais nos cadernos de apoio de língua inglesa do currículo paulista para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)This research aims to verify the concept of interculturality present in the activities of the English textbooks for the last years of elementary education of the São Paulo Curriculum. Therefore, and with regard to the theme ... -
Tradução audiovisual da língua de sinais em obras cinematográficas: uma análise do processo tradutório documentário "Meu corpo é político"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/04/2022)Since the progress of accessibility policies promotion such as Law 10,098/00, Decree 5,626/05 and the Brazilian Inclusion Law n. 13.146/2015 and Normative Instructions by National Film Agency (ANCINE) aiming at encouraging ... -
A atuação de intérpretes de Libras em cultos cristãos protestantes: práticas e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)This work aims to understand the challenges of intermodal interpretation from Portuguese into Libras in Protestant Christian services. The religious sphere, especially the historical Protestant Christian religions, were ...