Browsing by Subject "Diversidade"
Now showing items 1-20 of 33
-
Contribuição dos naturalistas do Século XIX para o conhecimento da ictiofauna de água doce no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Objective: To evaluate the contribution of five naturalists (Johann Natterer, Johan Baptist Spix, Louis Agassiz, Jacob Heckel, Rudolf Kner and Francis de Castelnau) to the knowledge of the taxonomic diversity of the ... -
Ocorrência e distribuição geográfica da biodiversidade de gafanhotos da subfamília Melanoplinae (Orthoptera: Acrididae) no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 04/04/2023)The aim of this study was to review the literature on locust species of the subfamily Melanoplinae (Orthoptera: Acrididae) by collecting secondary data and comparing them with similar studies of locust records. From this ... -
Composição da fauna de formigas (Hymenoptera: Formicidae) de serapilheira em floresta semidecídua no Parque Estadual de Águas da Prata, São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 22/12/2016)The present study aimed to evaluate the composition of the leaf litter ant fauna (Hymenoptera: Formicidae) in the Águas da Prata State Park, a 48.4-hectare fragment of Semideciduous Forest within the Atlantic Forest biome, ... -
Contribuições da Gerontologia para atenção à saúde da população idosa LGBTQIAP+
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/08/2023)Human aging is understood as a natural process of life, of a biopsychosocial and heterogeneous nature, requiring a critical and reflective look at its uniqueness and specificity. With the occurrence of demographic and ... -
Comunidades de aprendizagem: contribuições da perspectiva dialógica para a construção positiva das identidades das crianças negras na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2010)The present research, titled Learning Communities: contributions of the dialogic perspective to the positive construction of the black children s identities at school, aimed at understanding which classroom practices ... -
Categorias funcionais da avifauna em resposta à estrutura da vegetação de áreas ripárias em restauração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 03/12/2015)Through the last decades, forest remnants were widely converted in crops and pastures, but the reintroduction of native trees offers the perspective of forests ecosystems restoration. This study aimed to investigate the ... -
Estrutura das comunidades de morcegos em fragmentos de Cerrado e Floresta Estacional Semidecidual na região de Pirassununga/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Conservação da Fauna - PPGCFau, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)Bats are important elements of the Cerrado and Atlantic Forest biomes, considered priority hotspots for conservation. Due to their great diversity and morphological adaptations, they are pollinators, seed dispersers ... -
Ocorrência e distribuição de espécies de Messatoporus Cushman (Hymenoptera, Ichneumonidae, Cryptinae) em áreas de Mata Atlântica de Angra dos Reis e Paraty, RJ.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)The present work aimed to study the diversity, abundance and taxonomy of parasitoid wasps of the genus Messatoporus, on the islands of Angra dos Reis and Paraty, Rio de Janeiro, Brazil. The collections were carried out in ... -
Formigas (Hymenoptera: Formicidae) e vespas parasitoides (Hymenoptera: Braconidae) em duas fitofisionomias de Cerrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 18/08/2022)Environments with diversified vegetation in phytophysiognomies, such as the Cerrado, provide high species diversity. In the state of Minas Gerais, the cerrado occurs predominantly and has important conservation units to ... -
O passado, o presente e o futuro nas plantas Puruborá (Rondônia)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 21/06/2016)The intent of this work is to conduct an ethnographic study of the relationships between the Puruborá (a Tupi-speaking Amazonian group) from the village of Aperoí (state of Rondônia, Brazil) and plants, considering that ... -
Estrutura de comunidades de morcegos de cerrado do estado de São Paulo, Sudeste do Brasil : padrões de diversidade e de vulnerabilidade das espécies
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 17/06/2016)The bat community of the Jatai Ecologic Station region, Northeast of São Paulo State, was studied by comparing bat species surveys, in three forest fragments, to investigate the two components of species diversity, ... -
Diversidade cultural e educação escolar: perspectiva comunicativo-dialógica para o trabalho pedagógico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The dissertation hereby presented and entitled Cultural Diversity and School Education: dialogic-communicative perspective for the pedagogical work comes up with an investigation result guided by the following research ... -
A prática social da convivência escolar entre estudantes deficientes visuais e seus docentes: o estreito caminho em direção à inclusão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2009)This piece of research entitled Social Practise in School Cohabit Between Blind Students And Their Teachers: The Narrow Path Towards Inclusion is the result of a work carried on between the years 2007 and 2008 in public ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
A subfamília Euphorinae (Hymenoptera, Braconidae) em gradientes altitudinais da região Sudeste brasileira, incluindo considerações taxonômicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)Insects constitute a large fraction of the biodiversity and are fundamental to the functioning of terrestrial ecosystems. Among the insects, one of the most speciose and important groups are the parasitic Hymenoptera, which ... -
Mineração visual de imagens aliada a consultas pelos k-vizinhos diversos mais próximos: flexibilizando e maximizando o entendimento de consultas por conteúdo de imagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 23/08/2013)Content-Based Image Retrieval systems use visual information like color, shape and texture to represent images in feature vectors. The numerical representation found for the images is used in query execution through a ... -
A ascensão da diversidade nas políticas educacionais contemporâneas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/04/2011)The goal of this dissertation is to analyze the theoretical, practical and political conditions that enabled the emergence of the concept of diversity in educational public policies between the years 2003 and 2006. ... -
Infâncias do e no campo: um retrato dos estudos pedagógicos nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2015)This thesis brings a discussion about the countryside childhoods. The research objective was to mapping the Brazilian academic productions which intent to think about the countryside childhoods at the Educations field of ... -
Diálogos e tensões: o olhar de professoras negras e brancas sobre a constituição da identidade negra no contexto escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2014)In this research, entitled Dialogues and tensions: the perception of black and white teachers about the formation of black identity in the school context, we seek to understand, from the dialogue between black and white ... -
Alteridade na educação : o sentir o si e o outro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)The study presented here is of a theoretical nature, and aims to carry out a literature review of issues related to diversity, otherness, difference and sexuality in education, with a focus on French contemporary theorists: ...