• Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista 

      Garcia, Rafael Vilas Boas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)
      The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ...
    • Recreações e artesanato em aulas de matemática 

      Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
      From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
    • O homem que calculava: uma abordagem recreativa para o ensino de matemática e suas dramatizações em sala de aula 

      Manzini, Tatiana Agenor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/09/2022)
      The motivation and unfolding of this monograph is to address 4 problems from the book The Man Who Counted, analyzing and characterizing the conceptions that the author had in his time and that persist until today, for ...
    • Um estudo investigativo sobre as dificuldades dos professores de Matemática iniciantes do ensino remoto 

      Simonato, Letícia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)
      Many researchs bring reports of difficulties that beginning teachers faces in the classroom with face-to-face teaching, such as lonelyness, lack of preparation to deal with students, with educational management, among ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
    • Harmonia entre a OBMEP e a resolução de problemas nos anos finais do ensino fundamental 

      Pereira, Brenda Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)
      This paper reports a professional experience with students from the final years of elementary school who were part of a study group in which questions from previous OBMEP tests were used for the teaching and learning of ...
    • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

      Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
      This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana 

      Cunha, Mário César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/04/2010)
      This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...
    • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

      Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
      Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
    • O uso da geometria fractal como ferramenta no ensino de progressões geométricas e logaritmos 

      Vieira, Diogo Comin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)
      This essay is a study that seeks to introduce Fractal Geometry as a tool in Geometric Progressions and Logarithms teaching in high school, more precisely in the 1st (first) year, but the presented activities unfold a ...
    • Explorando geometria elementar através de jogos e desafios 

      Magri, Marcela Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/10/2012)
      It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ...
    • O ensino de matemática na perspectiva CTS : ações e reflexões de uma professora 

      Arxer, Eliana Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/12/2015)
      The teaching approach based on the STS perspective (Science-Technology-Society) has received highlights in publications in the area of education, because it helps the formation of critical thinking. This research aims ...
    • Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática 

      Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ...
    • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

      Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
    • Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA) 

      Souza, Maria Caroline Lima de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)
      This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ...
    • O problema da primalidade: alguns testes e uma proposta de situação de aprendizagem 

      Queiroz, Nickson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/02/2021)
      This work proposes to present some forms found by important mathematicians to work with the primality problem of whole number. Therefore, classics and moderns algorithm are presented with a lot examples of application. ...
    • Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas 

      Rodrigues, Cristiano Santini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...
    • A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria 

      Araújo, Natália Maria de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)
      This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ...