Listar Teses e dissertações por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO"
Mostrando ítems 1-12 de 12
-
O prontuário e seu conjunto informacional : representações sociais de equipes de saúde da família
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)Nowadays, the expansion and the qualification of primary health care (ABS), in Brazil, are intended mainly for the implementation of the Family Health Strategy (FHS). This strategy proposes a new dynamic modeling of ... -
A relação entre produção científica e avaliação da Capes : um estudo cientométrico através da ferramenta ScriptSucupira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The universities have, over the years, consolidating its role as a locus of production and development of scientific and technological research. Therefore, it is essential to analyze the scientific production generated, ... -
A ciência psiquiátrica pela perspectiva CTS : os conflitos pela legitimação dos cuidados aos infantojuvenis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)Under the approach of social studies of Science and technology (STS), tis research has analyzed issues in the current constitution of the mental health field that has taken care of children and adolescents in Brazil. Based ... -
Recursos de tecnologia assistiva digital para pessoas com deficiência sensorial : uma análise na perspectiva educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)Aiming to overcome various barriers faced by disabled people, new standards and laws were created in recent years. Therefore, the concepts of accessibility and inclusion have been more present currently. One of the main ... -
Métodos de categorização de atributos como instrumentos para melhoria de serviços: uma aplicação à iniciativa contribuinte da cultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 29/09/2011)This study consists in the application of three market research methodology: The Importance- Performance Matrix and the traditional Kano methods of Attractive Quality and Mandatory and the modified Kano by fuzzy logic. ... -
Desenvolvimento de material didático para alunos surdos do Ensino Médio: uma abordagem da Teoria Ator-Rede
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/11/2022)Despite laws that guarantee the presence of deaf students in the classroom through resources such as sign language and the presence of an interpreter, there are many difficulties, especially in relation to subjects with ... -
Sistemática para mapear áreas do conhecimento da ciência brasileira : o caso da nanotecnologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/12/2016)In recent years the social studies of science have revealed a special interest in the extraction of knowledge in databases, which enables the treatment and analysis of sets of data available on the scientific and ... -
Mobilização de atores sociais em rede: uma análise sobre a capacidade de organização da sociedade para enfrentamentos socioambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 12/12/2019)Studies in Science, Technology and Society (STS) arose amid questions about the role of science and the use of technology in society, and its main purpose is to elucidate theories and methods that address the relationships ... -
Educação e tecnologias digitais no contexto das escolas públicas do estado de São Paulo: um estudo no campo CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 14/08/2019)During the last decades, several studies point for a new Society shaped and framed through the optical of a digital culture. New devices emerge in a high speed, precluding the updating of the most adventurers. In front of ... -
Relação educação ciência, tecnologia e sociedade e elaboração de programas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 18/02/2013)STS field of study has been developed as a critic to the conditions of scientific and technological development. Within the propositions of this field there is STS education, which proposes another logic for teaching, ... -
Ensino dialógico e cultura científica na educação infantil: inter-relações mediadas pela linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/09/2021)Starting from the premise of a necessary and urgent change of educational paradigm in the information society, this research seek to demonstrate another possibility of pedagogical practice and its approach with the scientific ... -
Los desafíos de la educación tecnológica: realidad del distrito escolar 1, de Tegucigalpa, Honduras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)Education is, without a doubt, a process which helps nations in the development of their populations, preparing them to meet social demands which the same population requires. It is this way, in which Honduras seeks to ...