Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 21-40 de 313
-
Diretrizes para a educação ambiental e o plano plurianual de gestão da Etec de Ibaté (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/06/2023)The National Common Curricular Base (BNCC), the National Environmental Education Policy (PNEA), and the 2030 Agenda are documents that have pointed towards contemporary good educational practices. In this regard, the aim ... -
Sistemas de informação científica e tecnológica das instituições científicas, tecnológicas e de inovação no Brasil: diagnóstico e proposta
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 23/08/2023)Scientific, Technological, and Innovation Institutions (ICT in Portuguese) are undergoing transformative shifts, expanding beyond traditional roles in teaching, research, and extension to embrace the entrepreneurial ... -
Inteligência Artificial e teoria ator-rede em diálogo: analisando atores e associações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/11/2023)The main focus of this research is to deepen the critical understanding of Artificial Intelligence (AI) in the context of Studies in Science, Technology and Society (STS) through a scientific approach. We seek to apply ... -
Mapeamento de egressos a partir do Currículo Lattes: estudo de caso do curso de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)Public Higher Education Institutions (HEI) have a social commitment to training people, and this commitment must also extend after graduation. Graduates, defined in this study as those who have already completed their ... -
Acessibilidade digital em ONGs brasileiras para pessoas com deficiência: análises, perspectivas e desafios para a inclusão tecnológica e social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Digital information and communication technologies have enabled the expansion of informational and communication resources across various organizations and companies, catering to diverse audiences. Among these resources, ... -
A produção Científica sobre a pandemia da covid-19: o fomento à pesquisa e as diretrizes e ações da política de saúde no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 31/08/2023)COVID-19 is a disease that emerged in China in late 2019 and soon became a pandemic. Science was intensely requested to bring solutions to the health crisis. This work aimed to: analyze the federal public support for ... -
Sintonia CTS: um relato Ator-Rede do programa Pesquisa Brasil da Rádio USP FM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 05/09/2023)Versatile since its (official) inauguration, on September 7, 1922, radio began in the country at the hands of scientists belonging to the Brazilian Academy of Sciences, who saw in that medium a rich source of education, ... -
Inovação na produção de cuidado integral: desafios e potências em uma unidade de saúde da família no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)The Family Health Strategy (ESF) is a model for producing care in the Primary Health Care (PHC) of the Unified Health System (SUS) in which a multi-professional team is responsible for meeting the health needs of the ... -
Bibliotecas públicas como agentes de transformação e redução de desigualdades: uma análise da perspectiva do campo Ciência, Tecnologia e Sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/05/2023)It is essential that society reflects on its active and questioning role in the use of products and services and also in decisions about science and technology, also to the detriment of informational/digital inclusion ... -
Sistemática de Inteligência Acadêmica: caso das universidades públicas federais paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)Several evaluation systems are applied to Higher Education Institutions (HEIs), and good performance in these assessments is crucial for the success of HEIs' institutional projects. In this sense, decision-making processes ... -
Identificação de critérios de seleção de conteúdos para o arquivamento da Web
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/06/2023)With the significant increase in production, diffusion and consumption of digital content in the Web environment, actions for the recovery, preservation and communication of data and information, of scientific, cultural ... -
O cinema brasileiro no Festival de Cannes (1949-2017): políticas de internacionalização e abertura de mercado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/06/2023)This research investigates cinematographic policies aimed at the diffusion and promotion of films at the Cannes Film Festival through a comparative study, from 1949 to 2017. For this, it carries out a survey of the Brazilian ... -
Formando engenheiros: um olhar sobre a Escola de Engenharia de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)The graduation of new engineers plays a fundamental role in the development of a nation, both in its economic and social aspects. However, increasing the number of engineers available in the job market is not a definitive ... -
Produção científica sobre saúde indígena na biblioteca virtual em saúde Brasil (BVS): um estudo bibliométrico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 07/06/2021)The history of indigenous population has been marked by tragic epidemics of infectious and parasitic diseases and in 2020, with the pandemic of COVID-19, the political, social and environmental vulnerability of these ... -
A Unidade Multidisciplinar de Memória e Arquivo Histórico da UFSCar (UMMA): diretrizes para uma política de recuperação, preservação e salvaguarda da memória institucional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)The theme of memory, as an object of research or action in the different disciplinary areas, is challenging as it requires not only curiosity and the search for knowledge, but professional qualification and, above all, ... -
A alfabetização científica na educação brasileira: desafios e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)The Science, Technology and Innovation are recognized as key factors in the economic and social development of nations and are part of the economic agenda of many countries. Deepening knowledge about Science, Technology ... -
Inclusão de mulheres na computação: um estudo de caso de iniciativas em São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)Despite the history of relevant participation of women in the development of computing, their presence in this market has declined. Other areas related to Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) have ... -
Gestão de TIC no processo de compras públicas: análise da efetividade e dos entraves do sistema SAGUI suprimentos da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/09/2022)The general objective of this work was to evaluate the effectiveness and the obstacles of the System SAGUI Suprimentos of UFSCar, from public procurement processes in the form of price registration. This case study, based ... -
Contribuições das unidades de auditorias das universidades federais brasileiras para os indicadores de impacto social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 11/04/2023)Brazilian Federal Universities (UFs) contribute to the country’s political, economic, cultural, and social development, through education, research, outreach, and innovation. In this context, measuring results, mitigating ... -
Análise de caso dos processos de ensino-aprendizagem da ATER Digital para cafeicultoras familiares com mais de 55 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)The present work proposes a case analysis of the teaching-learning processes of family coffee growers over 55 years old in Paraná in Technical Assistance and Rural Extension (TARE) in digital media. The purpose of this ...