Collections in this community

Recent Submissions

  • Filosofia com crianças e mascotes: entre filosofia e artesania 

    Diniz, Roberta Bergamasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
    This dissertation analyzes, in philosophy with children classes, paths that can be taken so that they are meaningful to children, through the use of mascots, puppets, woven by an artisan teacher and linked to stories, ...
  • Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas 

    Paizan, Silena da Fonseca Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)
    This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ...
  • A filosofia e os super-heróis: possibilidades para o ensino de ética 

    Almeida, José Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    El objetivo de esta investigación es analizar la relación entre la filosofía y las súper aventuras, caracterizadas por los cómics y sus respectivas adaptaciones para el cine y la televisión, y cómo pueden servir como un ...
  • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

    Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
  • Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

    Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...