• O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

      Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
    • Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório 

      Nascimento, Mauro Antônio do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ...
    • As antinomias do ensino de filosofia: caminhos e possibilidades para o seu ensino à luz da literatura 

      Costa, José Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)
      This dissertation presents an analysis of the teaching of philosophy in Brazil, which seeks to identify the course of teaching this discipline under the legislation that regulates Brazilian education and the ways in which ...
    • Acepções de um currículo de Filosofia 

      Souza, Mateus Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)
      This dissertation, entitled "Acceptances of a Philosophy curriculum", demonstrates that there was no contribution from the curricular bases, proposed and offered by the Department of Education of the State of São Paulo ...
    • A - falta de - representatividade negra nos livros didáticos de filosofia do ensino médio 

      Rodrigues, Natália Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 11/06/2024)
      This dissertation consists of the analysis of Philosophy textbooks approved by the PNLD in 2018, highlighting the hegemonic presence of the so-called Canon, composed mostly of men, white, Euro-North Americans, and the ...