• Filosofia com crianças e mascotes: entre filosofia e artesania 

      Diniz, Roberta Bergamasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
      This dissertation analyzes, in philosophy with children classes, paths that can be taken so that they are meaningful to children, through the use of mascots, puppets, woven by an artisan teacher and linked to stories, ...
    • Oficinas de pensamentos na promoção de experiências filosóficas 

      Paizan, Silena da Fonseca Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 04/12/2020)
      This dissertation, entitled “Workshop of thoughts in the promotion of philosophical experience”, presents a way for the philosophy discipline to promote a philosophical experience for the subjects involved in it, as it ...
    • Acepções de um currículo de Filosofia 

      Souza, Mateus Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 11/06/2021)
      This dissertation, entitled "Acceptances of a Philosophy curriculum", demonstrates that there was no contribution from the curricular bases, proposed and offered by the Department of Education of the State of São Paulo ...
    • As antinomias do ensino de filosofia: caminhos e possibilidades para o seu ensino à luz da literatura 

      Costa, José Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)
      This dissertation presents an analysis of the teaching of philosophy in Brazil, which seeks to identify the course of teaching this discipline under the legislation that regulates Brazilian education and the ways in which ...
    • Sobre a permanência da Filosofia na escola e sua relação com o mundo tecnológico 

      Rissatto, Marcelo Artur (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)
      This work intends to locate the role of philosophy in a world completely transformed (and in transformation) of the technological age, especially in what concerns the new information technologies. With this purpose, at ...
    • Aproximações entre o ensino de filosofia e a agroecologia: repensando a questão agrária e o agronegócio no Brasil através da perspectiva histórico-crítica 

      Figueiroa, Tiê Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 25/07/2021)
      This paper has as object of study the teaching of philosophy through a critical-philosophical view at the model of the Brazilian rural development in order to discuss and comprehend the relationships between the in natura ...
    • A filosofia e os super-heróis: possibilidades para o ensino de ética 

      Almeida, José Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia - PROF-FILO, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      El objetivo de esta investigación es analizar la relación entre la filosofía y las súper aventuras, caracterizadas por los cómics y sus respectivas adaptaciones para el cine y la televisión, y cómo pueden servir como un ...