Show simple item record

dc.contributor.authorBraga, Guilherme Silva
dc.date.accessioned2020-03-23T12:49:54Z
dc.date.available2020-03-23T12:49:54Z
dc.date.issued2020-01-21
dc.identifier.citationBRAGA, Guilherme Silva. Construções geométricas no ensino da matemática no ensino fundamental. 2020. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12353.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12353
dc.description.abstractIn this work, we will do a study on triangles, their theorems, elements and constructions focused on the teaching of geometry since the early years of elementary school, with the objective of being a support tool for the teacher trained in pedagogy in addition to the specialist teacher in Mathematics. In the first chapter, we will give some definitions and results that we will use throughout the work. In the second chapter we will demonstrate some results and theorems that use triangles or show interesting features in them. In the third chapter, we will make geometric constructions with ruler and compass, describing each one of them, and justifying, when necessary, what we have built. In the fourth chapter, a pedagogical work carried out in a school will be presented, with geometric constructions in elementary school in a 5th grade classroom. Finally, in the fifth chapter we will make some observations and justify the work with a small study of Geometry in the National Common Curricular Base (BNCC) in Elementary School.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectConstruções geométricaspor
dc.subjectRégua e compassopor
dc.subjectEnsino fundamentalpor
dc.subjectGeometric constructionseng
dc.subjectRuler and compasseng
dc.subjectElementary schooleng
dc.titleConstruções geométricas no ensino da matemática no ensino fundamentalpor
dc.title.alternativeGeometric constructions in the teaching of mathematics in elementary schooleng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Bertoncello, Luciene Nogueira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8028970771846775por
dc.description.resumoNeste trabalho, faremos um estudo sobre triângulos, seus teoremas, elementos e construções voltado para o ensino da geometria desde os anos iniciais do Ensino Fundamental, com objetivo de ser uma ferramenta de apoio ao professor formado em pedagogia além do professor especialista em Matemática. No primeiro capítulo, daremos algumas definições e resultados que utilizaremos ao longo do trabalho. No segundo capítulo demonstraremos alguns resultados e teoremas que utilizam triângulos ou mostram características interessantes nos mesmos. No terceiro capítulo, faremos construções geométricas com régua e compasso, descrevendo cada uma delas, e justificando, quando necessário o que construímos. No quarto capítulo sera apresentado um trabalho pedagógico realizado em uma escola, com construções geométricas no ensino fundamental em uma sala de 5° ano. Por fim, no quinto capítulo faremos algumas observações e justificaremos o trabalho com um pequeno estudo da Geometria na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Ensino Fundamental.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA::GEOMETRIA E TOPOLOGIApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/6207935785425690por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil