Search
Now showing items 1-10 of 19
Entre lebres e quelônios: o que se entende por editora “independente”
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-04-29)
Bajo la perspectiva de la teoría de la midiología de Régis Debray (1991), analizamos nuestro objeto, la editorial paulistana Quelônio, viéndola como un mídium, siendo este representado por cualquier objeto técnico que como ...
Formar-se professor: LeC como ferramenta de valorização da experiência no processo educacional
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-12-12)
El objetivo primero de este trabajo es trazar la historiografía de la actividad de extensión – Proex/UFSCar – “Oficina de estudios: Literatura e Cultura” desde su fundación en 2015 hasta la actualidad. Partiendo de las ...
Booktubers e a ostentação virtual de suas bibliotecas: uma análise discursiva do orgulho de ser leitor
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-10-06)
In this TCC, we are dedicated to the analysis of certain current practices, specifically to internet users, known as booktubers, who record on video, on their YouTube channels, their reading habits and opinions about books. ...
"A verdadeira ficção faz a obra de arte": a construção das personagens artistas em 'O susto', de Agustina Bessa-Luís
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-10-26)
In this Course Completion Work, we propose a reading of the novel O susto (1958), by Agustina Bessa-Luís, from the mobilization of aspects referring to the category of characters in order to understand the phenomenon of ...
Linguagem inclusiva em destaque: pesquisa, análise e divulgação dos xis da questão
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-01-18)
Este trabajo de conclusión de curso tiene como objetivo investigar el lenguaje inclusivo, con miras a una definición coherente de su naturaleza. Partimos de su defensa, ya que consideramos su uso un factor de inclusión ...
Discursos sobre a leitura: a vergonha de se ler o que não se deve
(Universidade Federal de São Carlos, 2022-04-22)
The present final paper, linked to the research project conducted by Prof. Dr.
Luzmara Curcino, entitled “Proud readers, ashamed readers: emotions in discourses
about reading” (FAPESP 2020-03615-0), had as main goal to ...
Conflito linguístico: em defesa da minha identidade A’uwẽ
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-11-29)
El presente trabajo se centra en analizar la relación entre la lengua A’uwẽ y la lengua portuguesa en el territorio brasileño, o más bien, el conflicto lingüístico que ha permeado durante mucho tiempo la vida de los pueblos ...
A criação literária como tema em O Cemitério dos Vivos de Lima Barreto
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-11-23)
El presente trabajo de fin de curso tiene como objetivo analizar la obra O Cemitério dos Vivos (1919) del escritor Lima Barreto, a partir de la presencia de la creación literaria como tema central de la narración. Partiendo ...
Ela faz a interlíngua dela: estudo exploratório sobre a aprendizagem dos possessivos de terceira pessoa do português brasileiro por falantes de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-02-26)
This research aims to analyze the apprenticeship of possessive pronominal constructions of 3rd person from Brazilian Portuguese (BP) by Spanish speakers (SS), focusing on the pragmatic and discursive domain implied in its ...
Entre mitos, reinados e quedas: leituras de O alegre canto da perdiz, de Paulina Chiziane
(Universidade Federal de São Carlos, 2021-06-25)
The present work aims to build paths of analysis about the work O Alegre Canto da Perdiz, by the Mozambican writer Paulina Chiziane. The points investigated begin with the author's position as a storyteller and are followed ...