Navegando Pedagogia - PedL-So por orientador "28e715b7-edc3-4d7c-9cfa-f1fc9d0b0a3c"
Itens para a visualização no momento 1-9 of 9
-
Alfabetização e letramento na escola multisseriada A´Uwê Uptabi Xavante
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/03/2023)The objective of my research is to present the reality of the multigrade Indigenous school A´uwê Uptabi São José Tsira´mi, and to give visibility to the current challenge of the Xavante Indigenous teachers to teach literacy ... -
Letramento literário na bebeteca: a importância da contação de histórias nas creches para o desenvolvimento dos bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)This course conclusion work aims to identify and understand the contributions of the bebeteca to reading and literary literacy in the development of babies in daycare centers. This is a bibliographical and documentary ... -
Práticas de consciência fonológica: brincar alfabetizando no último ano da educação infantil e alfabetizar letrando no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/10/2020)This monograph has the general objective of understanding how the domain of phonological awareness practices contributes to literacy and literacies from the theoretical foundations and reflections on the practices of Soares ... -
O livro didático do professor na pré-escola: uma análise das propostas pedagógicas a partir das políticas públicas educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2021)This monograph has the general objective of developing a critical look at the pedagogical proposals suggested for the preschool through the use of the teacher's textbooks. From the documental point of view, we studied the ... -
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/10/2020)This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices ... -
O direito à literatura: letramento literário e contos de fadas como ressignificação do ordinário em extraordinário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/02/2021)The present work of conclusion of the course is a bibliographic and documentary research that seeks to deepen some concepts on the right to literature, literary literacy, and fairy tales. aimed at dialogue with BNCC and ... -
A condição de refúgio no Brasil: políticas de ações afirmativas no trabalho e no ensino superior público paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/06/2021)This paper aimed to understand the condition/state of refuge in Brazil, from its socioeconomic profile with interface in the fields of labor, health and education. The general objective of the research was to problematize ... -
Infâncias plurais e educação patrimonial: por uma potencialidade na diversidade das culturas da infância na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/04/2021)This monograph has the general objective of this study to reflect on the existing cultural repertoire and produced by young children and educators through intangible heritage education, in order to contribute with pedagogical ... -
A leitura nos anos iniciais do ensino fundamental: uma análise do manual do professor do livro didático da coleção Novo Pitanguá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/05/2021)This course conclusion work aims to analyze reading proposals present in a unit of the textbook teacher manual approved by PNLD 2019 of the Novo Pitanguá - Língua Portuguesa collection (BURANELLO, 2017) of the second year ...