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dc.contributor.authorPereira, Rafaela Catelan Martins
dc.date.accessioned2020-11-27T02:31:57Z
dc.date.available2020-11-27T02:31:57Z
dc.date.issued2020-11-12
dc.identifier.citationPEREIRA, Rafaela Catelan Martins. Por que Medicina? Por que UFSCar? Um registro da minha trajetória. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13492.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13492
dc.description.abstractIntroduction The Bachelor of Medical Sciences Degree at the Federal University of São Carlos (UFSCar) is based on developing the competence and the theoretical-practical integration by means of a constructivist educational approach and using active learning methodologies. As part of the students’ assessment, the Independent Study consists of a synthesis about the development of the professional experience during the course. Objectives The Independent Study general objective is to show and to share to the university community the log of clinical activities developed, the preceding expectations before the graduation, the understanding about health and care developed during the university undergraduate course, and the expectations at the end of the course regarding the professional experience. On the other hand, this Independent Study specific objective is to present insights about each educational term, such as: holistic approach to human care I, II and III, in areas of education – extension – research. Materials and methods Using the case assessment portfolio developed during the undergraduate course at the university, the author presents her personal opinion about the professional development process using an inquisitive narrative. Discussion The educational cycles (terms)progress were recorded balancing the three elements of the education-research-extension triad. The medical training becomes complete by enabling the union of formal classroom education – in which theory is closely connected to the practical experience -, the development of the bibliographic review and refined research and the construction of knowledge using scientific research. Activities that enabled integration between the university and society were also developed resulting in higher exposure of scientific production to the general public. Conclusion The educational, assistance and research elements of the undergraduate course programme are fundamental for the systematization of the professional development, aiding the student with the tools that will enable him/her to further develop clinical assessment skills, as well as developing and planning for the medical career.por
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectmedicina; graduação médica; saúde; cuidado em saúdepor
dc.titlePor que Medicina? Por que UFSCar? Um registro da minha trajetóriapor
dc.title.alternativeWhy Medicine? Why UFSCar? Reporting my journeypor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Carvalho, Felipe Santos de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4707969E6por
dc.description.resumoIntrodução O curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) fundamenta-se sobre a orientação por competência, a integração teórico-prática e a abordagem educacional construtivista, utilizando metodologias ativas de ensino-aprendizagem. No contexto das avaliações, o trabalho de conclusão de curso consiste em uma síntese do desenvolvimento da prática profissional durante o curso. Objetivos Dos objetivos gerais, apresentar e compartilhar os memoriais herdados, as expectativas prévias em relação à formação, a concepção sobre saúde e cuidado, construída ao longo da graduação, e as expectativas ao final do curso quanto à vivência profissional. Dos objetivos específicos, apresentar reflexões sobre cada ciclo educacional do curso, a saber: integralidade do cuidado I, II e III nos âmbitos de ensino – extensão - pesquisa. Materiais e métodos Através do portfólio reflexivo desenvolvido durante a universidade, construiu-se uma narrativa crítico-reflexiva que apresenta a opinião pessoal da autora sobre o processo de formação em medicina. Discussão Os ciclos educacionais foram registrados com ponderações sobre o tripé ensino-pesquisaextensão. A formação médica se torna completa ao permitir a união do ensino – cuja teoria está intimamente atrelada a vivência prática - , o desenvolvimento da busca bibliográfica refinada e da construção de conhecimento com embasamento científico através da pesquisa, além de atividades que criam link entre a comunidade e a Universidade, aproximando o ensino e produção universitárias do público externo, através das atividades de extensão. Conclusões A síntese e sistematização da trajetória de formação, contemplando as dimensões de ensino, assistência e pesquisa, fazem parte das competências necessárias a formação médica, desenvolvendo as habilidades de raciocínio, sistematização de ideias, construção de hipóteses. Assim como, a criação de expectativas reais em relação ao cenário profissional.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDEpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8032273Y7por
dc.publisher.courseMedicina - Medpor


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