Show simple item record

dc.contributor.authorPereira, Mayara Allison Fagundes
dc.date.accessioned2022-03-25T09:21:07Z
dc.date.available2022-03-25T09:21:07Z
dc.date.issued2021-12-17
dc.identifier.citationPEREIRA, Mayara Allison Fagundes. O uso de ferramentas digitais na autoavaliação docente no contexto da educação bilíngue de surdos. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15748.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/15748
dc.description.abstractStrictly linked to the domain of the Brazilian Sign Language (Libras), there is the school development of the deaf student. However, due to a lack of practice in the family environment, it relays to the school environment the need of committing to the use of sign language, since there is a projection that this student will have colleagues he can interact with through it. Marta Gràcia et al. (2017a), based on the teaching of oral language as a role of the school for hearing students, created the Oral Language Teaching Assessment Scale – Decision Making System (EVALOE-SSD), which was adapted (LACERDA, 2018) to be used in the context of Deaf Education, aiming to favor the use and development of Libras by students. In this sense, this study proposes to observe and analyze the reflections regarding the pedagogical practices carried out by a bilingual teacher in the context of deaf education, using an adaptation of the EVALOE-SSD as a base. In this study, a Kindergarten teacher, responsible for the Libras instructional room (deaf students) in a municipal school, used the scale in a digital version. The results indicate that the adaptations made in the scale for the context of Deaf Education were satisfactory; that in the different axes of the scale, the teacher presented reflections and advances related to her pedagogical practice and that in the final questionnaire she could make relevant suggestions for the improvement of the scale in the context of Deaf Education.eng
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectAvaliação de práticas pedagógicaspor
dc.subjectEducação de Surdospor
dc.subjectEducação Especialpor
dc.subjectAuto avaliação docente.por
dc.titleO uso de ferramentas digitais na autoavaliação docente no contexto da educação bilíngue de surdospor
dc.title.alternativeThe use of digital tools in teacher self-assessment in the context of bilingual education for the deafeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Lacerda, Cristina Broglia Feitosa de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9468232016416725por
dc.description.resumoEstritamente interligado ao domínio da Língua Brasileira de Sinais (Libras), encontra-se o desenvolvimento escolar do aluno surdo. No entanto, pela ausência da prática cotidiana no ambiente familiar, maior é a necessidade desse domínio no ambiente escolar, tendo em vista a projeção de que esse aluno terá pares de sua língua, podendo interagir por meio dela. Marta Gràcia e col. (2017a) apoiando-se no ensino de língua oral como papel da escola para alunos ouvintes, criou a Escala de Avaliação do Ensino de Linguagem Oral – Sistema de Tomada de Decisões (EVALOE-SSD), que foi adaptada (LACERDA, 2018) para ser utilizada no contexto da Educação de Surdos, visando favorecer o uso e desenvolvimento da Libras pelos alunos. Nesse sentido, esse estudo se propõe a observar e analisar as reflexões referentes as práticas pedagógicas exercidas por uma professora bilíngue no contexto da educação de surdos, utilizando como norteador principal a versão adaptada da EVALOE-SSD. Neste estudo, uma professora da Educação Infantil, responsável pela sala língua de instrução Libras (alunos surdos) em uma escola municipal, fez uso da escala em uma versão digital. Os resultados apontam que as adaptações realizadas na escala para o contexto da Educação de Surdos foram satisfatórias; que nos diferentes eixos da escala a professora mostrou reflexões e avanços relativos à sua prática pedagógica e que no questionário final a professora pode fazer sugestões relevantes para o aprimoramento da escala no contexto da Educação de Surdos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/7249697506940488por
dc.publisher.courseEducação Especial - EEspLpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil