Show simple item record

dc.contributor.authorBarone, Beatriz Vieira
dc.date.accessioned2023-11-09T12:39:50Z
dc.date.available2023-11-09T12:39:50Z
dc.date.issued2022-04-26
dc.identifier.citationBARONE, Beatriz Vieira. Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18865
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand the impact of teaching activities in this representation. In addition, we sought to identify which pedagogical practices these professionals develop to reconstruct the social representation, when negative. Therefore, it is a qualitative descriptive research, which used the methodological resource of semi-structured interview for data collection. Therefore, 10 teachers from Hospital Classes participated in this study. For this, they were recruited through a questionnaire in a WhatsApp group entitled: “Hospital Classes of Brazil”. The results found were submitted to Bardin’s categories and subcategories. Finally, it was found that the participants recognize that they are fundamental representations for the reconstruction of the hospital’s negative image. Therefore, most of them elaborate pedagogical practices with this perspective, using toys for make-believe games, digital resources and kits with guidelines and vocabulary about illnesses and hospital procedures.eng
dc.description.sponsorshipConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação especialpor
dc.subjectClasse hospitalarpor
dc.subjectRepresentação socialpor
dc.subjectHospitalpor
dc.subjectPráticas pedagógicaspor
dc.titlePráticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/aspor
dc.title.alternativePedagogical practices of teachers hospital classes in the hospital's social representation for hospitalized studentseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Gonçalves, Adriana Garcia
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3907378784787581por
dc.description.resumoO presente estudo tem como finalidade analisar, por meio da percepção dos/as professores/as de Classes Hospitalares, como suas práticas pedagógicas interferem na representação social dos/as estudantes hospitalizados/as sobre o hospital, para compreender o impacto da atuação docente nesta representação. Além disso, buscou-se identificar quais práticas pedagógicas estes profissionais desenvolvem para reconstruir a representação social, quando negativa, do hospital. Desse modo, trata-se de uma pesquisa qualitativa do tipo descritiva, que utilizou do recurso metodológico de entrevista semiestruturada para coleta dos dados. Sendo assim, participaram deste estudo 10 professores/as de Classes Hospitalares. Para isso, foram recrutados por meio de um questionário em um grupo de WhatsApp intitulado: “Classes Hospitalares do Brasil”. Os resultados encontrados foram submetidos a categorias e subcategorias de Bardin. Por fim, constatou que os/as participantes reconhecem que são representações fundamentais para a reconstrução da imagem negativa do hospital. Sendo assim, a maioria elabora práticas pedagógicas com esta perspectiva, utilizando brinquedos para o faz de conta, recursos digitais e kits com orientações e vocabulários sobre as enfermidades e os procedimentos hospitalares.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/7084311232846429por
dc.publisher.courseEducação Especial - EEspLpor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0000-0002-3950-9299por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5725-2001por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil