Show simple item record

dc.contributor.authorArruda, Eduardo Guimarães Ratier de
dc.date.accessioned2024-02-28T12:26:23Z
dc.date.available2024-02-28T12:26:23Z
dc.date.issued2024-01-31
dc.identifier.citationARRUDA, Eduardo Guimarães Ratier de. “Lá e de volta outra vez”: a incursão pela graduação de medicina por um químico. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Medicina) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19527.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19527
dc.description.abstractA reflective narrative on a unique academic journey marked by the integration of knowledge in chemistry during the medical program, facing challenges such as the final PhD final examination, the COVID-19 pandemic, and the battle against anxiety during those six years of undergraduation. Upon entering the medical program with a constructivist methodology, it was necessary to integrate prior knowledge and use adverse experiences as catalysts for personal and professional growth. The constructivist approach in medicine led to effective learning and guided towards a patient-centered practice, recognizing the importance of individualities and promoting empathy and respect in clinical relationships. Upon completing this education, more than obtaining the title of a physician, one attains ethical and compassionate medical practice. A journey that reflects the ability to transform challenges into driving forces for the construction of a unique medical learning experience.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectMetodologia ativapor
dc.subjectNarrativa reflexivapor
dc.subjectMedicinapor
dc.subjectActive learningeng
dc.subjectReflective narrativeeng
dc.subjectMedicineeng
dc.title“Lá e de volta outra vez”: a incursão pela graduação de medicina por um químicopor
dc.title.alternative“There and back again”: a chemist’s our ourselves for a medical degreepor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Castro, Renata Sayuri Ansai Pereira de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5853382097172242por
dc.description.resumoUma narrativa reflexiva sobre a trajetória acadêmica singular marcada pela integração de conhecimentos de química durante a graduação em medicina, enfrentando desafios como uma defesa de doutorado, a pandemia pela COVID-19 e a luta contra a ansiedade durante seus seis anos de graduação. Ao ingressar no curso de medicina com metodologia construtivista, foi necessário integrar os conhecimentos prévios e utilizar as experiências adversas como catalisadoras para seu crescimento pessoal e profissional. A abordagem construtivista na medicina levou a uma aprendizagem efetiva e a guiou para uma prática centrada no paciente, reconhecendo a importância das individualidades e promovendo a empatia e o respeito nas relações clínicas. Ao concluir esta formação, muita mais que obter o título de médico, obtém-se a prática médica ética e compassiva. Uma jornada que reflete a capacidade de transformar desafios em forças propulsoras para a construção de uma aprendizagem de medicina única.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDE::MEDICINApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.courseMedicina - Medpor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil