Show simple item record

dc.contributor.authorOliveira, Nathália Andrade Candido de
dc.date.accessioned2024-07-03T18:52:47Zeng
dc.date.available2024-07-03T18:52:47Zeng
dc.date.issued2024-03-04eng
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19761por
dc.description.abstractThe central theme of this research is the study of the History of Science in the Teaching of Physics, specifically focusing on optics. From this perspective, we discuss and analyze the curriculum guidelines of the state of São Paulo, aiming to observe their implications for teaching. Consequently, the main objective of the dissertation is to study the History of Science in Physics Education, and as a result, it proposes an Investigative Teaching Sequence (ITS) for the topic of optics. This ITS aims to highlight its developments in relation to the São Paulo Curriculum guidelines, as well as to enhance understanding of aspects related to the Nature of Science. This qualitative research primarily analyzes the Investigative Teaching Sequence in two aspects: its feasibility within the São Paulo Curriculum and the assumptions and conceptual understanding concerning the Nature of Science. Among the findings, we can highlight that the proposed ITS aligns well with the Skills, Competencies, and knowledge objects stated by the São Paulo Curriculum. Furthermore, the ITS adopts a didactic approach that focuses on investigative teaching and develops the History of Science for the Teaching of Optics both coherently and thoroughly. These aspects were identified as gaps in the existing literature and in the São Paulo Curriculum itself. It is important to note that the curriculum, as it is currently structured, tends to diminish the disciplinary specificity and reduce the class time allocated to the physics curriculum component. This could result in less autonomous teaching and restrict students' access to certain content. Moreover, the developed ITS aligns with a proper understanding of the aspects related to the Nature of Science, aiming to minimize distorted views on the subject. In conclusion, the research seeks to contribute to the teaching profession, particularly for professionals working within the São Paulo State Department of Education. It also aims to enhance the provision of quality basic education by promoting aspects of teaching and learning in physics, based on the discussions presented here.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectHistória da ciênciapor
dc.subjectSequência de ensino investigativopor
dc.subjectCurrículo paulistapor
dc.subjectNatureza da ciênciapor
dc.subjectHistory of scienceeng
dc.subjectInvestigative teaching sequenceeng
dc.subjectSão Paulo state curriculumeng
dc.subjectNature of scienceeng
dc.titleHistória da ciência no ensino de física: uma proposta de sequência de ensino investigativo e seu desdobramento no contexto do currículo paulistapor
dc.title.alternativeScience history in physics education: a proposal for an investigative teaching sequence and its developments within the são paulo curriculum contexteng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Carvalho Neto, João Teles de
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8622059450756991por
dc.contributor.advisor-co1Furlan, Elaine Gomes Matheus
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3179865576965852por
dc.description.resumoA presente pesquisa tem como temática central o estudo da História da Ciência para o Ensino de Física no conteúdo de óptica e, a partir disso, discutimos e analisamos as orientações curriculares do estado de São Paulo, mirando observar quais as decorrências para o ensino. Deste modo, a dissertação tem como principal objetivo estudar a História da Ciência no Ensino de Física e, desta forma, tem como produto a proposição de uma Sequência de Ensino Investigativo (SEI) para o conteúdo de óptica buscando evidenciar seu desdobramento frente às orientações do Currículo Paulista, bem como em relação à compreensão sobre os aspectos relacionados à Natureza da Ciência. Trata-se então de uma pesquisa de natureza qualitativa, na qual o produto principal, ou seja, a Sequência de Ensino Investigativo, será analisada a partir de dois contornos: quanto a viabilidade da SEI diante do Currículo de São Paulo e quanto aos pressupostos e compreensão conceitual acerca da Natureza da Ciência. Dentre os resultados encontrados, podemos destacar que a SEI proposta se mostra alinhada às Habilidades, Competências e objetos do conhecimento enunciadas pelo Currículo Paulista. Além disso, a SEI compreende uma abordagem didática que visa o ensino investigativo e desenvolve a História da Ciência para o Ensino de Óptica de forma coerente e em profundidade, tais aspectos foram destacados como uma lacuna diante da literatura e do próprio Currículo Paulista. Importante destacar que o currículo, como está posto, acaba por mitigar a especificidade disciplinar e diminuir a carga horária do componente curricular de física, o que pode ter como consequência uma atuação docente menos autônoma e a limitação ao acesso dos estudantes a determinados conteúdos. Além do mais, a SEI elaborada vai ao encontro de uma compreensão adequada dos aspectos relacionados à Natureza da Ciência, buscando minimizar visões distorcidas sobre a mesma. Podemos concluir que a pesquisa visa contribuir com o trabalho docente, em especial com os profissionais que atuam na Secretaria de Educação do Estado de São Paulo e, ainda, tem por interesse favorecer a oferta de uma Educação Básica de Qualidade, promovendo aspectos sobre o ensino e aprendizagem na área de física, a partir das discussões aqui tecidas.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Arpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMpor
dc.publisher.addressCâmpus Araraspor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/8145075361246990por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil