• português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
About
  • Policies
  • Instructions to authors
  • Contact
    • Policies
    • Instructions to authors
    • Contact
Browsing Teses e dissertações by Issue Date 
  •   Home
  • Centro de Ciências Agrárias - CCA
  • Programas de Pós-Graduação
  • Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Issue Date
  •   Home
  • Centro de Ciências Agrárias - CCA
  • Programas de Pós-Graduação
  • Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Issue Date
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument Type

My Account

Login

Browsing Teses e dissertações by Issue Date

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-20 of 35

  • Author
  • issue date
  • submit date
  • Advisor
  • Graduate Program
  • Document Type
  • title
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização 

      Molena, Juliane Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)
      This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ...
    • Currículo e o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: implicações na prática docente 

      Zorzo, Viviani (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/02/2019)
      The present research deals with an empirical investigation, which aims to understand the process of the curriculum of Sciences’ development, of the initial years of elementary school, in a municipal public school of ...
    • Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química 

      Oliveira, Ana Carolina Dias de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)
      The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ...
    • Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste 

      Mendes, Lucas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)
      This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ...
    • Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio 

      Silva, Elisa Ramos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)
      This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ...
    • "Raças humanas" como uma questão sociocientífica: implicações para a formação de professores de ciências 

      Carvalho, Thabata Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)
      In this investigation, we sought to comprehend the implications of the discussions about “Human Races” and its socio-scientific aspects on the training of Science teachers.Through the Critic Theory by Jürgen Habermas, we ...
    • Pesquisa bibliográfica em revistas nacionais e internacionais sobre processos de formação de formadores e ensino de ciências 

      Dametto, Nicole Zanchetta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2019)
      This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001 , part of the context of it of Institutions of Higher Education with quality in front ...
    • O ensino das leis de Newton por meio de resolução de problema envolvendo atividades experimentais em um ambiente com diferentes interações sociais 

      Scomparin, Paulo Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2019)
      The purpose of this research is to stimulate the involvement, engagement and autonomy of students through interactions and exchange of experiences at various levels of socialization: groups, between groups, teacher groups ...
    • Ensino de ciências da natureza e matemática: perspectivas de inclusão escolar em aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola do interior paulista 

      Souza Neto, Osório Augusto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2019)
      This research was carried out through the technique of Single Case Study in a school in the interior of the state of São Paulo. Through a mixed approach, from the perspective of Discursive Textual Analysis and Textual ...
    • Saberes populares e alfabetização científica e tecnológica: possibilidades e desafios para a formação continuada de professores de ciências da natureza 

      Silva, Larissa Aparecida Rosendo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/03/2020)
      The brazilian society is composed of a cultural hodgepodge due to the strong presence of indigenous peoples, immigrants and slaves of different ethnicities, impacting habits, beliefs and even forms of expression. This ...
    • Currículo e Base Nacional Comum Curricular: o processo de implementação na rede estadual paulista 

      Nascimento, Rodrigo Rios (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/03/2020)
      This research aims to analyze the Brazilian learning standards known as Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – following as a normative document that guides the formulation of curricula - and its implementation process ...
    • Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA) 

      Souza, Maria Caroline Lima de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)
      This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ...
    • Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste 

      Lagassi, Paloma Laurea (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)
      One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ...
    • Percepções sobre sexualidade e gênero de professoras no ensino de ciências: um estudo de caso 

      Marques, Jéssica Karine (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)
      Sexuality education is a controversial topic and, at the same time, it is considered a taboo by society. Systematically, the theme has been discussed in different ways and nomenclatures by the public authorities, by social ...
    • Base de conhecimento para o ensino nas licenciaturas em matemática: uma análise das concepções dos professores formadores sobre suas práticas pedagógicas 

      Zero, Beatriz de Macêdo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 12/03/2020)
      This research aims to: analyze conceptions from teacher educators in Mathematics on their pedagogical practices and relate them to the elements of knowledge base for the teaching proposed by Shulman (1987) – such concepts ...
    • Formação dos sujeitos participantes de uma atividade de comunicação sobre as questões sociocientíficas dos agrotóxicos 

      Añez, Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/07/2020)
      The lack of understanding about some everyday events involving science and technology can have repercussions for the social life of all of us, as our participation in political decisions or understanding of the world and ...
    • O desenvolvimento de livros sensoriais como materiais de apoio para o ensino de habilidades matemáticas na educação infantil: uma perspectiva inclusiva considerando discentes com deficiência visual 

      Francisco, Heleine Cristina Villas Bôas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)
      This work presents a study in the area of Mathematics Teaching, focusing on the teaching of mathematical skills to students of Early Childhood Education with visual impairment, in the perspective of Inclusive Education, ...
    • Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual 

      Santos, Michele Batista dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)
      The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ...
    • O processo de construção da identidade profissional docente dos formadores de professores de química 

      Bertolin, Renan Vilela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 08/06/2021)
      The training of teachers for the exercise of teaching in Basic Education has been extensively researched and discussed in several contexts. In contrast, the research on teaching training for Higher Education context, ...
    • Uma proposta de ensino de astronomia observacional com o instrumento Projetor Estelar 

      Silva, Matheus Navi dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2021)
      The teaching of astronomy encompasses a wide range of concepts in its scope and is largely supported by educational instruments, as these allow for a better understanding and/or visualization of celestial phenomena. To ...

      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT
       

       


      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT