Show simple item record

dc.contributor.authorSantos, Núbia Yumi Nakayama dos
dc.date.accessioned2024-07-15T20:14:12Z
dc.date.available2024-07-15T20:14:12Z
dc.date.issued2024-02-15
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19979
dc.description.abstractThis course completion work aims to analyze how environmental education is approached with a focus on agribusiness in public schools in the state of São Paulo. Agribusiness is the new term used to designate the latifundiary structure of colonial Brazil, being a set of agricultural activities that range from production to commerce, the result of an exploratory and conservative capitalist model, but which presents itself as modern agriculture, the salvation of the Brazilian economy and the major food producer. Behind this, there is an attempt to hide all the economic, social and environmental problems that this segment has been causing. Education is the instrument capable of forming critical, emancipated people who transform their reality, in the search for a fairer and more environmentally responsible society. Thus, the work intends to investigate how education in the state of São Paulo has been developing activities aimed at EA and how agribusiness is being portrayed in this context. The research is qualitative in nature through documentary analysis of the “Curriculum in Action” and “São Paulo Faz Escola” for high school, support materials made available by the Government of the State of São Paulo. From the activities present in these materials, different emphases were observed in the macro trends of Environmental Education in each material and throughout the years of High School, but in general, there was a distance from the critical macro trend of EA and the predominance of a pragmatic approach.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectBiologiapor
dc.subjectEducação Básicapor
dc.subjectAgriculturapor
dc.subjectMeio Ambientepor
dc.subjectPolíticas Públicaspor
dc.subjectBiologyeng
dc.subjectBasic Educationeng
dc.subjectAgricultureeng
dc.subjectEnvironmenteng
dc.subjectPublic Policieseng
dc.titleEducação Ambiental e a abordagem do Agronegócio no Ensino Médio: uma análise do material de apoio do governo do Estado de São Paulopor
dc.title.alternativeEnvironmental Education and the Agribusiness Approach in Teaching Medium: an analysis of the state government's support material from Sao Pauloeng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Torres, Juliana Rezende
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817por
dc.description.resumoO presente trabalho de conclusão de curso tem como objetivo analisar como é a abordagem da educação ambiental com foco no agronegócio nas escolas públicas do estado de São Paulo. O agronegócio é o novo termo utilizado para designar a estrutura latifundiária do Brasil colonial, sendo um conjunto de atividade agropecuárias que envolve desde a produção ao comércio, fruto de um modelo capitalista exploratório e conservador, mas que se apresenta como a moderna agricultura, a salvação da economia brasileira e o grande produtor de alimentos. Por trás disso, há uma tentativa de esconder todos os problemas econômicos, sociais e ambientais que este segmento vem causando. A educação é o instrumento capaz de formar pessoas críticas, emancipadas e que transformem a sua realidade, na busca por uma sociedade mais justa e com responsabilidade ambiental. Assim, o trabalho pretende investigar como a educação do estado de São Paulo vem desenvolvendo as atividades voltadas à EA e como o agronegócio está sendo retratado neste contexto. A pesquisa é de cunho qualitativo por meio de análise documental do “Currículo em Ação” e “São Paulo Faz Escola” do Ensino Médio, materiais de apoio disponibilizados pelo Governo do Estado de São Paulo. A partir das atividades presentes nesses materiais, observou-se distintas ênfases nas macrotendências da Educação Ambiental em cada material e ao longo dos anos do Ensino Médio, mas no geral, houve um distanciamento da macrotendência crítica da EA e a predominância de uma abordagem pragmática.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/7207500297863505por
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBLN-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4598-6702por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil