dc.contributor.author | Pinto, Milena Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-09-30T18:16:56Z | |
dc.date.available | 2024-09-30T18:16:56Z | |
dc.date.issued | 2018-12-05 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/20701 | |
dc.description.abstract | This research aims to understand the process of sign language development by deaf children through play and games in early childhood education. The research will use video recordings made over a period of six months in order to analyze children at play. The interaction between the children, the way and when they use sign language to communicate, the presence of language during play, and the way the teacher conducts the activities will be observed. The participants are children from Early Childhood Education, a public school in the interior of São Paulo, which has a Bilingual Education Program for the deaf, whose proposal is to provide Brazilian Sign Language – Libras as their first language throughout their school career. The interest in the topic arises from the realization of the importance of language in human development and, specifically, in the acquisition of language by deaf children. It is extremely important for deaf people to have the opportunity, from an early age, to have contact with sign language, just as hearing people have with the Portuguese language. Play was a reference aspect in the research because it is the basis of children's activities, learning and first school contacts. The episodes of interest were selected, cut out and transcribed; the analyses and discussions of the results are supported by Vygotsky's assumptions, as well as by authors in the field of deafness. The results indicate that when play occurs more naturally and according to the children's wishes, the language also emerges in a more natural and fluid way, without configuring a "class" in Libras. The data also point to the need for reflection on pedagogical practices that are more appropriate for the proposed age group, as well as the development of a curriculum for the development of Libras. | eng |
dc.description.sponsorship | Não recebi financiamento | por |
dc.language.iso | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de São Carlos | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Contexto bilíngue | por |
dc.subject | Surdez | por |
dc.subject | Brincar | por |
dc.subject | Libras | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Bilingual context | eng |
dc.subject | Deafness | eng |
dc.subject | Play | eng |
dc.subject | Libras | eng |
dc.title | Aquisição da língua de sinais através de jogos e brincadeiras | por |
dc.title.alternative | Acquisition of sign language through games and play | eng |
dc.type | TCC | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Lara Ferreira dos | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7312070448044165 | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa pretende compreender o processo de desenvolvimento da língua de sinais por
crianças surdas por meio de brincadeiras e jogos, na educação infantil. A pesquisa utilizará de
videogravações realizadas durante o período de seis meses a fim de analisar crianças no
momento do brincar. Será observada a interação entre as crianças, a forma e o momento em
que utilizam a língua de sinais para se comunicar, a presença da língua durante a brincadeira,
a forma como o professor conduz as atividades. Os participantes são crianças da Educação
Infantil, de uma escola pública do interior de São Paulo, que possui um Programa de
Educação Bilíngue para surdos, cuja proposta é proporcionar a Língua Brasileira de Sinais –
Libras como primeira língua durante toda sua trajetória escolar. O interesse pelo tema surge
da constatação da importância da linguagem no desenvolvimento humano e, especificamente,
na aquisição da língua por crianças surdas. É de extrema relevância os surdos terem
oportunidade, desde pequenos, de contato com a língua de sinais, assim como ouvintes têm
com a língua portuguesa. A brincadeira foi aspecto de referência na pesquisa por ser a base
das atividades infantis, do aprendizado e dos primeiros contatos escolares. Os episódios de
interesse foram selecionados, recortados e transcritos; as análises e discussões dos resultados
estão amparadas nos pressupostos de Vygotsky, bem como por autores da área da surdez. Os
resultados indicam que quando a brincadeira se dá de forma mais natural e de acordo com o
desejo das crianças, a língua também emerge de maneira mais natural e fluida, sem configurar
uma “aula” de Libras. Os dados também apontam para a necessidade de reflexão sobre
práticas pedagógicas mais adequadas à faixa etária proposta, bem como a elaboração de um
currículo para o desenvolvimento da Libras. | por |
dc.publisher.initials | UFSCar | por |
dc.subject.cnpq | CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO | por |
dc.publisher.address | Câmpus São Carlos | por |
dc.contributor.authorlattes | http://lattes.cnpq.br/4207519162784448 | por |
dc.publisher.course | Educação Especial - EEspL | por |