• Métodos históricos utilizados para a resolução de uma equação do segundo grau 

      Fernandes, Marcos Vinicius Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2014)
      In this work we attempt to answer the question: Can the methods that great mathematicians have used for almost 4 thousand years of history be helpful in the learning process? With a few years of experience in 2nd degree ...
    • Contribuições da matemática financeira para o ensino médio: o uso de tributos em tarefas de sala de aula 

      Pinheiro, Cláudio Júlio César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)
      The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...
    • Uso de ferramentas tecnológicas no ensino de física para o ensino médio: modelagem matemática a partir do software Modellus 

      Barsotti, Daniela Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/07/2014)
      This work presents a case study on the teaching and learning of Physics concepts using mathematical modeling and technological tools, with software Modellus 4.01 as the main resource. Modellus 4.01 was selected due to its ...
    • O uso da rede social de aprendizagem Edmodo como auxílio no processo de ensino-aprendizagem 

      Trova, Nilson Francischini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/04/2014)
      The use of computers and the Internet has become necessary in all sectors of society, including the education sector. The Internet has changed our ways of teaching and learning, accessing information and communicating. In ...
    • Semicondutores no ensino médio: uma proposta de ensino de física contemporânea 

      Freitas, Frederico Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2013)
      Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ...
    • Construção de uma sequência didática com situações-problema envolvendo matemática financeira 

      Gimenes, Deivid Geraldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/03/2016)
      This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
    • Síntese de som: uma proposta de ensino para funções periódicas 

      Flora Filho, Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/02/2022)
      This assignment is a bibliographical research that aimed to carry out a study on sound synthesis and develop an educational product in the form of a teaching proposal for periodic functions in High School. More specifically, ...