• Criptografia em uma abordagem elementar 

      Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
      This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...
    • A metodologia de resolução de problemas em atividades de avaliações diagnósticas e formativas de acordo com o currículo do estado de São Paulo 

      Paravani, Adriana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)
      This dissertation aims to present research about Improving classroom practices for Mathematics Teaching based on the Problem-Solving Methodology applied in the analysis of the Diagnostic evaluation results. The study started ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana 

      Cunha, Mário César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/04/2010)
      This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • O projeto educacional: um olhar nas dissertações do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE-UFSCar) 

      Castro, Bruno Luiz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 15/02/2019)
      This research presents the panorama of the works developed in the period from 2010 to 2017, in the Program of Post-Graduation in Teaching of Exact Sciences (PPGECE) of UFSCar (Campus of Sorocaba and São Carlos), in ...
    • Trigonometria por apps 

      Mastronicola, Natália Ojeda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2014)
      In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ...
    • Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática 

      Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ...
    • Machine Learning e ensino individualizado na Matemática: uma ferramenta para o professor 

      Hirai, Cíntia Yumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      This research aims to investigate how the use of Machine Learning can contribute to the teacher in the identification of the mathematical skills of the students of the three years of High School for individualized teaching ...
    • Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas 

      Rodrigues, Cristiano Santini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...
    • Relatos de experiências nas aulas de matemática na modalidade remota em algumas escolas privadas de educação básica 

      Marques, Renata de Fatima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      Mathematics teaching has always been labeled due to the stigma of being a "difficult subject", with this, there are many teaching methodologies which can be applied to attract the attention of students. However, due to the ...