• O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem 

      Gonçalves, Marco Antonio Spiropulos; http://lattes.cnpq.br/3972349691638406 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-05-12)
      The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ...
    • O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental 

      Gois, Renata Cláudia; http://lattes.cnpq.br/9457234104730410 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-10-17)
      The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ...
    • Elaborações de estudantes do 7° ano do ensino fundamental sobre números inteiros e suas operações 

      Silva, Maristela Alves (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-12-14)
      This research is qualitative and has as main objective to analyze the main elaborations explained by students from 7th year of elementary school on integers and its operations. Students were enrolled in a public school in ...
    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-06-23)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

      Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela; http://lattes.cnpq.br/2591783898323529 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-12-21)
      This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
    • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

      Binotti, Andréa Magalhães; http://lattes.cnpq.br/9701479716699221 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-09-03)
      The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
    • O ensino de análise combinatória com aulas expositivas e fichas de aula em uma escola de ensino médio do interior paulista 

      Silva, Rodrigo do Carmo (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-03-09)
      The following paper is a description of a research performed with second year of high school students, in a school in the inland of the state of São Paulo, over the topic of Combinatorial Analysis. Such topic is normally ...
    • O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista 

      Vazquez, Cristiane Maria Roque; http://lattes.cnpq.br/7759375964594345 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-09-01)
      This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ...
    • O ensino de áreas e volumes com o uso de objetos manipulativos 

      Medeiros, Miguel Rodrigo de; http://lattes.cnpq.br/7066264459572166 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-11-05)
      The objective of this research is to analyze and evaluate methodological developments proposed for the teaching of geometry, in public school in the State of São Paulo in the high school level in recent decades. We elaborate ...
    • O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf 

      Gonçalves, Natalia de Barros; http://lattes.cnpq.br/6002683277601646 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-05-08)
      Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ...
    • O ensino de funções em escola técnica de nível médio por meio da modelagem matemática e uso da calculadora gráfica 

      Bilhéo, Luiz Alfredo Dealis; http://lattes.cnpq.br/7263619227486687 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-03-26)
      The difficulty of students in learning concepts of mathematics especially at high schools is current problem in Brazilian schools. This difficulty is a challenge even bigger as the different high school systems are considered, ...
    • O ensino de funções trigonométricas através da resolução de problemas 

      Hristov Sobrinho, Dimitrie; http://lattes.cnpq.br/5242647743585815 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-06-25)
      The Brazilian high school, particularly in São Paulo State, has as general objectives the deepening the concepts studied in elementary school, making the student able to continue their studies in higher education and / or ...
    • O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya 

      Cáceres, Fábio; http://lattes.cnpq.br/1029781486356875 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-05-08)
      The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza; http://lattes.cnpq.br/0956645717031413 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-23)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/3446336830903679 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-03-21)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP 

      Canaveze, Leila; http://lattes.cnpq.br/0524706686441957 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-09-27)
      This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ...
    • Escolananet: o uso de ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como ferramenta de apoio e estímulo à aprendizagem de física no ensino médio 

      Onofre, Dari Campolina de; http://lattes.cnpq.br/4932423755675251 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-07-08)
      This work consists in building, implementing and evaluating a Virtual learning Environment (VLE) as a tool to support the teaching of physics with traditional methodology, in high school, using the Moodle softares package. ...
    • O estado da arte das pesquisas brasileiras sobre o letramento estatístico e probabilístico 

      Paim, Sandra Aparecida de Oliveira Coelho; http://lattes.cnpq.br/5640924560570124 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2019-02-22)
      Among the thematic studies of GEPLAM (Mathematics Classes Study and Planning Group), based on the Sorocaba campus of the Federal University of São Carlos (UFSCar), we highlight Statistical and Probabilistic Literacy from ...
    • O estudo da congruência semântica em questões de equação de 1º grau nas avaliações de aprendizagem em processo 

      Garcia, Gladys Beatriz Churata; http://lattes.cnpq.br/4654299623234098 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2019-02-07)
      This work aims to contribute with research involving large scale research, especially the In-Process Learning Assessment (AAP). With regard to the analysis of this type of document, we present implications of the content ...
    • O estudo da função afim no ensino médio com apoio de uma atividade experimental 

      Selingardi, Ainá Montessanti; http://lattes.cnpq.br/0215720865921707 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-30)
      To contribute to overcoming the difficulties related to the teaching of the concept of function and its applications, build an interdisciplinary didactic proposal. I delimited my job choosing the theme affine function, ...