• O estudo da função afim no ensino médio com apoio de uma atividade experimental 

      Selingardi, Ainá Montessanti; http://lattes.cnpq.br/0215720865921707 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-30)
      To contribute to overcoming the difficulties related to the teaching of the concept of function and its applications, build an interdisciplinary didactic proposal. I delimited my job choosing the theme affine function, ...
    • Um estudo das potencialidades pedagógicas de atividades exploratórias-investigativas com o material didático geoespaço 

      Kusuki, Luiz Rodolfo; http://lattes.cnpq.br/0057036699170852 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-01-31)
      This research has as its context the exploration potential of manipulative materials in mathematics teaching Geoespaço. In order to increase knowledge of the development and implementation of exploratory-investigative tasks ...
    • Estudo de funções utilizando Geogebra e Moodle 

      Almeida, Altair Portes de; http://lattes.cnpq.br/6826595746114811 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-12-18)
      The concept of relationship between two sets, in particular, the real function of a real variable, is fundamental to mathematics education high school student, it is a basic object of mathematics is elementary and the ...
    • O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra 

      Amorim, Tânia Mara; http://lattes.cnpq.br/3742409568355117 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-12-19)
      This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ...
    • Uma experiência didática com dobradura de papel e geometria das transformações no plano no ensino de matrizes no ensino médio 

      Freire, Veruska Bueno (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-12-18)
      The main objective of the international project The Klein Project of ICMI-IMU is to bring knowledge and applications of contemporary Mathematics to the enrichment of the knowledge of secondary school teachers, through small ...
    • Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula 

      Santos, Max Luiz de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/2717135056341511 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-06-14)
      This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ...
    • Explorando geometria elementar através de jogos e desafios 

      Magri, Marcela Arantes; http://lattes.cnpq.br/3842099407889089 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-10-19)
      It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ...
    • A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) 

      Pinheiro, Ederson Donizeti de Sante; http://lattes.cnpq.br/2600599726024080 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-06)
      Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ...
    • Folhas de atividades para o ensino de função afim e quadrática : conceito e aplicações 

      Silva, Roberta Angela da; http://lattes.cnpq.br/1644175302146871 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-09-25)
      After a careful evaluatation of my students, my principal investigator and I decided that students with difficulties in higher learning will be chosen, in this case, the first year of High School students in the three ...
    • GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica 

      Lucas, Rodrigo Dantas de; http://lattes.cnpq.br/0034326475410715 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-04-08)
      This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-12-04)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto 

      Borges, Angela Aparecida Arndt Gomide; http://lattes.cnpq.br/9576143386566140 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-10-28)
      This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli; http://lattes.cnpq.br/7076310558075545 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-07-07)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio 

      Neves, Ranúzy Borges; http://lattes.cnpq.br/6120167882171343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
      The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ...
    • INTRODUÇÃO DA ÁLGEBRA: DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO ALGÉBRICO NO 6° ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL 

      DIAS, LINDINALVA DA SILVA; http://lattes.cnpq.br/6075079355441338 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2019-02-27)
      The present research presents a study about algebraic thoughts expressed by students of the 6th grade of elementary school. The research’s objective was to investigate the implications of a teaching sequence, based on ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6810125836893730 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-04-15)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...
    • LETRAMENTO ESTATÍSTICO: análise e reflexões sobre as tarefas contidas no material didático da secretária estadual de educação de São Paulo para o ensino médio 

      Cobello, Lucas Soares; http://lattes.cnpq.br/2712365783854649 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2018-01-22)
      This dissertation is focused on statistical education in high school, in order to carry out the analysis of the tasks proposed in the material distributed by the State Department of Education of São Paulo, known as Teacher's ...
    • Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor 

      Custódio, Leandro Aparecido Alves; http://lattes.cnpq.br/3739412558486803 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-03-21)
      The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ...
    • Limites e possibilidades do uso da webquest no ensino de física 

      Silva, Willians Gavioli da; http://lattes.cnpq.br/4247896330857820 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-03-06)
      This research aims to check the limits and potential use of WebQuest in support oriented research tool on the Internet in a public school in São Paulo State. The research refers to the implementation and development of ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-03-12)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...