• Modelagem numérica no ensino de fenômenos dinâmicos: um exemplo na farmacologia 

      Segura, Francisco Novales (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      The teaching of phenomena in the sciences now passes through a paradigm shift. Seeking an increase in interest in scientific careers, it is desired to deepen the understanding of those through mathematics, so that it is ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

      Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
      This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...
    • Pion: a construção de um portal para os professores de Física 

      Escanhoela, Felipe Moron (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/10/2011)
      Pion, the web portal of the Brazilian Physical Society (SBF) for physics teaching and dissemination, provides to the public at large a collection of learning objects such as videos, photos, illustrations, didactic simulations, ...
    • Contextualização e conteúdo das questões de matemática do ENEM e dos vestibulares da USP, UNICAMP e UFSCar 

      Lima, José Luciano Santinho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/03/2011)
    • Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico 

      Faifer, Isabel Roncato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)
      Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ...