• O uso do software régua e compasso na aprendizagem do conceito de cálculo de áreas de figuras planas no ensino fundamental 

      Abreu, Silvio Luis Amâncio de; http://lattes.cnpq.br/4553952112717343 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-09-22)
      This research aims to use the Ruler and Compass software in performing activities that seek to build the concept of calculation of areas of plane figures at the elementary school level and to promote interaction between ...
    • Contexto matemático inserido na vivência de agrimensura 

      Lucisano, Silvana Valdívia Najar (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-04-27)
      The Surveying Experience can be seen as part of the Science of Nature and Mathematics of the High School curriculum, and allows the student to know how to create the "map", object of use for the construction of various ...
    • Produção de sentidos e de significados de estudantes do ensino médio sobre o conceito de volume e capacidade de prismas 

      Magalhães, Marcos Hirota; http://lattes.cnpq.br/5031532275444654 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-08-14)
      The objective of this research is to analyze the production of feelings and meanings that high-school students experience when enrolled in activities related to the concept of the Prisma Volume. The activities were organized ...
    • Explorando geometria elementar através de jogos e desafios 

      Magri, Marcela Arantes; http://lattes.cnpq.br/3842099407889089 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-10-19)
      It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ...
    • O ensino de áreas e volumes com o uso de objetos manipulativos 

      Medeiros, Miguel Rodrigo de; http://lattes.cnpq.br/7066264459572166 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-11-05)
      The objective of this research is to analyze and evaluate methodological developments proposed for the teaching of geometry, in public school in the State of São Paulo in the high school level in recent decades. We elaborate ...
    • Da resolução de quebra-cabeças em sala de aula à aplicabilidade no cotidiano de uma marmoraria: o que os estudantes do 9º ano do ensino fundamental falam e escrevem sobre o conceito de área 

      Mendes, Anderson Fabrício; http://lattes.cnpq.br/8091087169487406 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-03-30)
      The main goal of this investigation is to analyze students‟ speeches and writings of students in the 9th year (Ensino Fundamental) about the concept of area , from guiding educational activities (Moura, 1996), involving ...
    • Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental 

      Miranda, Sílvia Andrea Alexandre; http://lattes.cnpq.br/1959724625898586 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-05-15)
      The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ...
    • Oficina de máquinas: uma maneira de ensinar matemática para alunos do ensino médio 

      Oliveira Neto, Jayme Alves de; http://lattes.cnpq.br/0029863449471719 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-07-03)
      Currently students are accommodated with the way that they are receiving information, the classes which have a predetermined format being made to theoretical explanation and then is made to exercises whose resolution is ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-12-04)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • UMA ANÁLISE NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM DE GEOMETRIA NO ENSINO FUNDAMENTAL II DAS ESCOLAS MUNICIPAIS DE PORTO FELIZ 

      Rocha, Renato Cesar; http://lattes.cnpq.br/7316561422190351 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-12-01)
      The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ...
    • UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁREA E PERÍMETRO UTILIZANDO O BANCO DE QUESTÕES DA OBMEP E O GEOGEBRA 

      Santos Neto, Júlio Augusto dos; http://lattes.cnpq.br/9805755731334466 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
      This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...