• Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental 

      Abbondati, Mario; http://lattes.cnpq.br/8044007407566849 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/10/2012)
      The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ...
    • Moodle e GeoGebra como apoio virtual ao ensino de trigonometria segundo a nova proposta curricular do estado de São Paulo 

      Aguiar, Anderson Luiz de; http://lattes.cnpq.br/1808009755717486 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/08/2011)
      This work is the development, implementation and evaluation of a Virtual Learning Environment to support teaching trigonometry Curriculum Proposal according to the State of São Paulo, with strong use of dynamic geometry ...
    • O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra 

      Amorim, Tânia Mara; http://lattes.cnpq.br/3742409568355117 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 19/12/2014)
      This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ...
    • A pesquisa de aula (lesson study) no aperfeiçoamento da aprendizagem em matemática no 6° ano segundo o currículo do estado de São Paulo 

      Carrijo Neto, Luciano Alves; http://lattes.cnpq.br/5479757566301751 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 02/07/2013)
      This work is the fruit of the author's research and reflection on the teaching practice in teaching mathematics 6° grade II Cycle in a public school in the city of Franca, São Paulo. Enhancing the work on classroom research ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana 

      Cunha, Mário César; http://lattes.cnpq.br/5039860041865580 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)
      This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ...
    • Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study) 

      Felix, Thiago Francisco; http://lattes.cnpq.br/3430394453171348 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 27/02/2010)
      This project is a study that seeks a reflection of author about classroom practices in teaching mathematics, at public schools of State of São Paulo, Brazil, especially with 6th and 7th grades of Basic School System. We ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima; http://lattes.cnpq.br/8296439306806022 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 29/01/2014)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6810125836893730 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...
    • Uma proposta de ensino envolvendo geometria fractal para o estudo de semelhança de figuras planas 

      Gomes, Antônio do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/6811702285923172 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 02/07/2010)
      The main objective of this research is develop a teaching material by exploring the Fractal Geometry helps students and teachers in teaching-learning process the concepts of Similarity of Figures, among others, present in ...
    • Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função 

      Guimarães, Rita Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)
      The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ...
    • Um estudo das potencialidades pedagógicas de atividades exploratórias-investigativas com o material didático geoespaço 

      Kusuki, Luiz Rodolfo; http://lattes.cnpq.br/0057036699170852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/01/2014)
      This research has as its context the exploration potential of manipulative materials in mathematics teaching Geoespaço. In order to increase knowledge of the development and implementation of exploratory-investigative tasks ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/3446336830903679 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 21/03/2013)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • Contextualização e conteúdo das questões de matemática do ENEM e dos vestibulares da USP, UNICAMP e UFSCar 

      Lima, José Luciano Santinho; http://lattes.cnpq.br/5594125245180344 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/03/2011)
    • GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica 

      Lucas, Rodrigo Dantas de; http://lattes.cnpq.br/0034326475410715 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)
      This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ...
    • O uso de jogos na sala de aula para dar significado ao conceito de números inteiros 

      Neves, Renato Silva; http://lattes.cnpq.br/6260115832686024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 24/09/2010)
      This work was elaborated from the research on a well-known epistemological obstacle: the difficulty that the students have in understanding the concept of negative number and operations with such numbers. The experience ...
    • Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos 

      Oliveira, Thaís de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 07/04/2010)
      The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem suporte para o estudo de funções segundo a proposta curricular do estado de São Paulo 

      Piero, Pedro José Di; http://lattes.cnpq.br/6246980962434995 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 18/08/2011)
      This paper describes the development of a virtual learning environment for teaching functions, with viewers created using the GeoGebra, constituting one of the products developed in the Professional Masters Program of the ...
    • Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra 

      Pimentel, Danilo Eudes; http://lattes.cnpq.br/2305262757779011 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 13/03/2010)
      Difficulties in learning algebra found on high school, especially among students of the first year have motivated this research, in order to discover and understand the origins of the problem and consider proposals for ...
    • Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática? 

      Rodrigues, José Donizeti; http://lattes.cnpq.br/1280473606413184 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 16/12/2013)
      Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...