Recent Submissions

  • Bluesman: hibridismo entre música, videoclipe e cinema 

    Silva, Monyse Rayne Damasceno da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/07/2023)
    Focusing on relations between sound and image, this study stems from Bluesman - The film (2018), by director Douglas Bernardt, which proposes a hybrid discursive strategy, bringing music, music video and cinema closer, ...
  • Mapeamento comportamental nos JRPGS – uma análise de sentimentos dos personagens de final fantasy VII remake 

    Rodrigues, Lucas Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/10/2021)
    Final Fantasy VII Remake is an electronic game released in April 2020 for the PlayStation 4 that uses the mechanic and narratological structure of Final Fantasy VII, released in 1997 for the PlayStation, in order to create ...
  • O zumbi de Bruce LaBruce em Otto; or, Up with dead people 

    Silva, Thales Figueiredo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/11/2017)
    The Canadian filmmaker Bruce LaBruce has a production focused on the discussions of the LGBT + theme, with questions about sexual gender and cinematographic language. In Otto; or, Up with dead people (2008) he uses for the ...
  • Trajetórias femininas musicadas pelo brega: análise dos filmes O Céu de Suely, de Karim Ainouz (2006) e Amor, Plástico e Barulho, de Renata Pinheiro (2013) 

    Salerno, Iasha Nur Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
    Starting from two films, O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) and Amor, Plástico e Barulho (Renata Pinheiro, 2013) the present work sought to investigate how the brega (tacky) songs chosen for the soundtrack relate to the ...
  • Representação das mulheres no melodrama contemporâneo: uma análise feminista sobre Grey’s Anatomy 

    Jangrossi, Virgínia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 02/09/2019)
    This thesis aims to analyze the structure of Grey’s Anatomy (Shonda Rhimes, ABC, 2005 –) and examine how the television series portrays themes associated with female subjects, such as the myth of romantic love, sexual ...
  • O humor na música do cinema silencioso: uma análise das representações musicais destinadas ao acompanhamento de situações cômicas 

    Martins, Emerson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)
    This research aims to comprehend the humor configuration in silent film musics in a very specific way: in the musical representations used in pieces and/or themes that intended to keep up with comic situations of movies ...
  • A série Free!: conexões entre “genre” e “gender” 

    Silva, Michele Delbon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)
    The present research proposes a reflection on "gender", as the formulation of audiovisual discourses, and "genre", in the sense of the social construction of sexualities. To do so, an analysis was conducted about the first ...
  • Super Festivais do GRIFE: produção, circulação e formação de cineastas no Super8 brasileiro (1973-1983) 

    Rocha, Flavio Rogerio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)
    This research is the analysis of the trajectory of Super National Festivals of Super8 film, an initiative of the Group of Independent Filmmakers Experimental Films (GRIFE) of São Paulo, of its first edition in 1973 until ...
  • Superoutro de Edgard Navarro e o processo de transição da abertura política no Brasil 

    Freire, Taís Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 12/07/2018)
    This research examines the film Superoutro (1989), by Edgard Navarro, which recovers the films developed by the director in the 1970s and points out issues that reflect the period of political and cultural transition, soon ...
  • O Brasil pelo mundo: a forma melodramática de Avenida Brasil 

    Basso, Maressa de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)
    The soap opera Avenida Brasil, shown by Rede Globo in 2012, is considered a milestone in the history of soaps operas in Brazil. In addition to bringing the C class as its main theme, in particular due to populist government ...
  • Stalker, de Andrei Tarkovski - as semelhanças e dessemelhanças com Piquenique à Beira da Estrada, de Arkadi e Boris Strugatski 

    Delfini, Paulo Afonso Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
    The present dissertation aims to carry out a study on the process of written translation for audiovisual between two languages: Literature and Cinema, with the object of the novel Roadside Picnic (1972) by Brothers Arkadi ...
  • Assista outra vez: uma revisitação dos contos de fadas através de A Bela Adormecida (1959) e Malévola (2014) 

    Mazzini, Amanda Rosasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
    The dissertation proposes a revisitation of the oral and literary fairy tales’ tradition that gave rise to the movies Sleeping Beauty (Clyde Geronimi, 1959) and Maleficent (Robert Stromberg, 2014), produced by Walt Disney ...
  • Em busca das origens de um cinema queer no Brasil 

    Silva, Mateus Nagime Barros da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 26/04/2016)
    The main goal of this dissertation is to find movies made in Brazil up to 1950 that can be interpreted as queer. The first chapter explains the meaning of queer and the establishment of Queer Theory. The second chapter ...
  • Expor o corpo para revelar a carne: das sensações ao pensamento em Irreversível, de Gaspar Noé 

    Righetti, Mario Sergio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
    The proposal of this research is to analyze the film Irreversible (2002), by the French-Argentine filmmaker Gaspar Noé, in an effort to reflect and relativize on the thematic, aesthetic and ideological aspects present in ...
  • Fã-ativismo na telenovela em família 

    Arab, Analú Bernasconi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)
    If fan-activism actions have already been related to fan engagement in order to achieve a result in relation to their favorite media content, nowadays they are emerging from real-world concernings through consumption bias ...
  • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

    Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
    The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
  • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

    Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
    This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
  • O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular 

    Cury, Joyce Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)
    This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ...
  • Sonoridades vocais no cinema : a fala flutuante em “Familia Rodante” (2004), de Pablo Trapero 

    Taño, Debora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
    This research studies voice usage as a sound element, beyond its semantic content, having the movie Rolling Family (2004), from Argentinian movie director Pablo Trapero, as the analysis object. In this movie, characters’ ...
  • As dinâmicas do mercado das coproduções cinematográficas entre Brasil e França 

    Figueiró, Belisa Brião (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2017)
    This research investigates movie coproductions between Brazil and France, made between 1998 and 2014, trying to assess the percourse from the international co-elaboration to the distribution of such movies in the French ...

View more