Recent Submissions

  • Bluesman: hibridismo entre música, videoclipe e cinema 

    Silva, Monyse Rayne Damasceno da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/07/2023)
    Focusing on relations between sound and image, this study stems from Bluesman - The film (2018), by director Douglas Bernardt, which proposes a hybrid discursive strategy, bringing music, music video and cinema closer, ...
  • Mapeamento comportamental nos JRPGS – uma análise de sentimentos dos personagens de final fantasy VII remake 

    Rodrigues, Lucas Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/10/2021)
    Final Fantasy VII Remake is an electronic game released in April 2020 for the PlayStation 4 that uses the mechanic and narratological structure of Final Fantasy VII, released in 1997 for the PlayStation, in order to create ...
  • Fronteiras e paradoxos: a relação intermidiática entre cinema e performance no documentário Espaço além - Marina Abramović e o Brasil 

    Balász, Huli de Paula (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/07/2020)
    This work analyzes the Brazilian documentary Espaço além - Marina Abramović and Brazil (The Space In Between: Marina Abramović and Brazil, Marco Del Fiol, 2016) for the bias of intermediality. The film approaches Abramović's ...
  • O documentário político-epistolar de Lucia Murat: uma análise de Uma longa viagem (2011) 

    Bianchini, Rafaella Maria Bossonello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)
    In the documentary A Long Journey (2011), by Lucia Murat, multiple layers of narrative, aesthetic, and archive collection resources (such as photographs from personal collections and excerpts from audiovisual works from ...
  • Plataformas de TV online: um estudo de caso do Globoplay 

    Albuquerque, Danilo Mecenas Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)
    In the era of streaming services, the television concept has been revisited with every new screen device that appears on the market, with an internet connection. Online TV promotes the advancement of television distribution ...
  • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

    Scarpelli, Alexandre Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
    This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
  • Meta-terror: o uso da metalinguagem como recurso narrativo no slasher movie 

    Marchi, Marcelo Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)
    Slasher movies - horror films characterized by the well-known premise of the serial killer that terrifies a group of young people, such as The Texas chainsaw massacre, Halloween, Friday the 13th and A nightmare on Elm ...
  • Representações de gênero e cultura das mídias: uma análise de Game of thrones 

    Sousa, Fernanda Cristina Cobo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
    Game of Thrones encompasses the diverse tensions, contradictions, requisitions, and restrictions of gender representation in contemporary audiovisual. On the one hand, its narrative portrays and highlights numerous intricate ...
  • O uso de imagens de arquivo em documentários de moradias estudantis: a escrita da história do CRUSP e da moradia estudantil da UNICAMP 

    Oliveira, Eduardo de Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)
    The present work analyzes the appropriation of archive images by the documentaries CRUSP: um recorte (Marcelo Gutierres, 2005) and Moras à Luta (Samuel Souza and Eduardo Oliveira, 2015). The objective is to point out how ...
  • Vídeo ao vivo no Teat(r)o Oficina: intermidialidade em Cacilda!!!! - fábrica de cinema e teatro 

    Vinagre, Ivan Augusto Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)
    In this dissertation, according to theories of the field of intermediality, I propose an exploration of the play "Cacilda!!!! - cinema and theater factory", staged by Teat(r)o Oficina in 2013. I want to demonstrate how ...
  • Estudo do worldness da media franchising de Harry Potter 

    Andrade, Carolina Lourenço Reimberg de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
    The Harry Potter saga, created by the British J.K. Rowling is among the most successful film franchise works, that even after the end of the original book series and its cinematographic adaptations, continues to spread and ...
  • O zumbi de Bruce LaBruce em Otto; or, Up with dead people 

    Silva, Thales Figueiredo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/11/2017)
    The Canadian filmmaker Bruce LaBruce has a production focused on the discussions of the LGBT + theme, with questions about sexual gender and cinematographic language. In Otto; or, Up with dead people (2008) he uses for the ...
  • Música, ruído, interferência e diluição: as trilha musicais de Livio Tragtenberg em Latitude Zero (2000), Contra Todos (2004) e Filmefobia (2008) 

    Mendoza, Pablo Francisco Menten (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
    This research aims to broach Livio Tragtenberg's musical creation for contemporary Brazilian cinema. Throughout his career, the composer has teamed up with directors with challenging proposals such as Julio Bressane and ...
  • Trajetórias femininas musicadas pelo brega: análise dos filmes O Céu de Suely, de Karim Ainouz (2006) e Amor, Plástico e Barulho, de Renata Pinheiro (2013) 

    Salerno, Iasha Nur Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
    Starting from two films, O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) and Amor, Plástico e Barulho (Renata Pinheiro, 2013) the present work sought to investigate how the brega (tacky) songs chosen for the soundtrack relate to the ...
  • Representação das mulheres no melodrama contemporâneo: uma análise feminista sobre Grey’s Anatomy 

    Jangrossi, Virgínia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 02/09/2019)
    This thesis aims to analyze the structure of Grey’s Anatomy (Shonda Rhimes, ABC, 2005 –) and examine how the television series portrays themes associated with female subjects, such as the myth of romantic love, sexual ...
  • O humor na música do cinema silencioso: uma análise das representações musicais destinadas ao acompanhamento de situações cômicas 

    Martins, Emerson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)
    This research aims to comprehend the humor configuration in silent film musics in a very specific way: in the musical representations used in pieces and/or themes that intended to keep up with comic situations of movies ...
  • Teia de sentidos: um olhar sobre a criação de Terrence Malick em A árvore da vida 

    Bonini, Guilherme Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)
    The present study addresses an analytical look at the creative work of American director Terrence Malick, the modes of materialization of his technical-stylistic resources (photography, sound, assembly of plans, among other ...
  • A série Free!: conexões entre “genre” e “gender” 

    Silva, Michele Delbon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)
    The present research proposes a reflection on "gender", as the formulation of audiovisual discourses, and "genre", in the sense of the social construction of sexualities. To do so, an analysis was conducted about the first ...
  • Análise das correlações entre narrativa, estética, música e estereoscopia, em Divertida Mente 

    Granatto, Danilo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/10/2018)
    The following project has as its main purpose to analyse a series of elements that compose the cinematic language applied to the 3D animation Inside Out (Pete Docter, Walt Disney Pictures; Pixar Animation Studios. 2015) ...
  • Super Festivais do GRIFE: produção, circulação e formação de cineastas no Super8 brasileiro (1973-1983) 

    Rocha, Flavio Rogerio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)
    This research is the analysis of the trajectory of Super National Festivals of Super8 film, an initiative of the Group of Independent Filmmakers Experimental Films (GRIFE) of São Paulo, of its first edition in 1973 until ...

View more