• Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra 

      Pimentel, Luiz Fernando Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This actual study is an investigation about the importance of using computers and other information and communication technologies (ICTs) in the teaching of Mathematics. We believe in the thesis that ICT can contribute as ...
    • Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano 

      Cruzado, Fábio Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/09/2016)
      We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia 

      Salvador, Thaís Reigadas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 15/06/2016)
      This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ...
    • O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo 

      Araújo, Daniel Oliveira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)
      The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ...
    • Versões digitais para jogos matemáticos: invariantes em paridade, congruência modular, frações e pg 

      Conceição Junior, Renato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      The work consisted in the idealization and implementation in the programming language of Scratch of online digital versions for games with didactic intent in mathematics, as well as the availability of these games on the ...
    • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

      Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
      Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
    • Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental 

      Deangelis, Fernanda Maria Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/06/2015)
      This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ...
    • O uso de jogos e material concreto no ensino de geometria espacial 

      Fizzon, Luciano Mateus (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 08/06/2018)
      The work developed with the use of playful materials plays a fundamental role in the teaching and learning of Mathematics, especially in the field of Spatial Geometry, carried out with high school classes. The didactic ...
    • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

      Kucinskas, Ricardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/10/2017)
      This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
    • Visualização gráfica dos fundamentos da lógica matemática por meio de diagramas de conjuntos 

      Peach, Glen (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)
      The purpose of this work is to propose a method that allow to bring the fundamentals of mathematical logic to high school through the use of set theory, however making the whole approach of the subject through diagrams, ...
    • Números complexos e transformações geométricas 

      Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...
    • Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo 

      Zago, Lucas de Agostini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
      In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ...
    • Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

      Francisco, Marcelo Sabbadini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/05/2017)
      The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
    • Uma sequência didática a partir da folha de papel sulfite 

      Zanetti, Veridiana Carla (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/01/2017)
      The aim of this paper is to develop a didactic sequence exploring practical activities that will help students in the teaching-learning process of the concepts of sequences, geometric progressions and logarithms, which are ...
    • Uma apresentação dos métodos de Pontos Interiores na radioterapia e sua comparação com o método Simplex 

      Freitas, Paula Renata de Morais Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 15/12/2017)
      This work aims to present the Internal Points Methods and to compare the Simplex Method, when applied in the resolution of problems related to the optimal concentration of radiation in the treatment of cancer through ...
    • Uma sequência didática para o ensino de poliedros explorando o movimento lógico-histórico do conceito 

      Lima, Wilson Francisco da Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)
      The purpose of this work is comprehend and bring to the classroom environment a trajectory of the polyhedron as a concept through the history of human knowledge seeking to answer the following question: How would a ...
    • Uma atividade experimental para o estudo de funções no ensino fundamental 

      Prospero, Matheus de Barros Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/03/2013)
      Functions represent a very important area of study in mathematics due their wide range of applications in many areas of knowledge. Functions can be approached in concrete and meaningful ways. However, school textbooks often ...
    • Codificando o alfabeto por meio do sistema de numeração binário 

      Almeida, Meire Aparecida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      The main objective of this work is to report a didactic experience with activities different of the commonly used in school activities. Stands out the importance of linking the mathematical content with the daily affairs ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...