Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA"
Now showing items 41-60 of 74
-
Utilização de mensagens criptografadas no ensino de matrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2013)The present work aims at showing the development and implementation of a Didactic Engineering on the use of encrypted messages in teaching matrices to students who are attending the second high school year at Esmeralda ... -
Descobrindo as razões trigonométricas no triângulo retângulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)One of the important consequences of trigonometry is the ratio that exists between sides of similar triangles. Such reason appears frequently in many everyday problems and can be quite explored in the classroom. The aim ... -
O estudo em grupos para a 2ª fase da OBMEP 2013 e resoluções de questões em vídeo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2014)This dissertation presents the study done on Municipal School Professor Valdomiro Casagrande, town of Dois Córregos SP about the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP 2013), working with study groups ... -
As frações que o ladrilhamento revela
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/09/2013)This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole ... -
Despoluição de um lago - progressão geométrica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem ... -
O uso de tecnologias como ferramenta de apoio às aulas de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 16/08/2013)This project's main goal is propose the application of a Teaching Sequence about how finding the notable points of a triangle, in particular, the circumcenter. Introducing in the sequence geometric objects primaries of ... -
Uma proposta de abordagem da matemática financeira no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 27/03/2013)This work intends to show the preparation and application of a Teaching Sequence on Mathematical Finance with two Middle School 3rd grade classes of a state school in São Paulo inland. The research methodology applied was ... -
Números figurados e as sequências recursivas : uma atividade didática envolvendo números triangulares e quadrados
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 11/03/2013)The shortage of activities regarding recursive defined sequences, allied to the importance of this theme to young students has been contested in at least twenty years of experience teaching Mathematics. The elaboration of ... -
Futebol: a geometria analítica no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)This paper presents a practical math approach to everyday math student through the measures used in the football field do teach analytical geometry to students from public high schools. The activities were developed in E. ... -
Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ... -
Situações-problemas aplicadas na aprendizagem de equações e sistemas de equações do primeiro grau com duas variáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)The development of this work aims to aims to show the importance of the application of problem situations for the learning of equations and systems of first degree equations with two variables by students of the 8th grade ... -
O teorema de Pitágoras no oitavo ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/05/2014)In this paper we reflect on a group of eight lessons applied in the eighth year of elementary school. In these classes, we treat the Pythagorean Theorem, seeking to justify this outcome appropriate to the student s eighth ... -
Figuras circulares: uma atividade envolvendo perímetro e área do círculo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2013)This study aims to report the results of a didactic and pedagogic research that uses a sequence of experimental and investigative work for the metric relations involving perimeter and area of a circle, a topic of extreme ... -
Desenvolvendo os conceitos de perímetro e de área no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 05/08/2013)This paper consists of a series of didactic activities aiming at making the teaching/ learning of the concept of perimeter and planimetry easier for sixth grade elementary students. Our objective is to provide students ... -
Da batalha naval à geometria analítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 29/08/2013) -
O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ... -
Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ... -
Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ... -
Determinantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/10/2016)This paper wants to provide subsidies to the Mathematics teacher of Basic Education, regarding to Determinants. From a consistent theoretical basis, it builds the concept of Determinant and deducts its main properties. ... -
Uma demonstração do teorema fundamental da álgebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)In this work we explain an elegant and accessible proof of the Fundamental Theorem of Algebra using the Lagrange Multipliers method. We believe this will be a valuable resource not only to Mathematics students, but also ...