• Números complexos e transformações geométricas 

      Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...
    • Uma proposta de introdução do aplicativo calculadora gráfica do geogebra para alunos do ensino médio 

      Nogueira, Gabriel Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/11/2019)
      This dissertation presents the idealization, the application and the results of activities using the application "GeoGebra Graphing Calculator" for students of first and third years of high school in two schools in São ...
    • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

      Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
    • Análise combinatória: uma abordagem diferenciada sem a utilização de fórmulas 

      Roda, Thiago Miguel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      In view of the difficulties encountered in the teaching of Combinatorial Analysis in public schools, both the student and the teacher of the High School, the present work has gained form to propose a differentiated approach. ...
    • Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade. 

      Fernandes, Flávio Miguel Dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/11/2018)
      The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ...
    • Modelação matemática na sala de aula: o conceito de função exponencial numa sequência de atividades para o 1º Ano do ensino médio 

      Maia, Lina Flávia Morete de Queirós (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/12/2017)
      This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ...
    • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

      Kucinskas, Ricardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/10/2017)
      This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
    • Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática 

      Albino, Hélio Halley (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)
      This work aims at presenting an aid tool to the teaching of Mathematics through the use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, designed by the author, which focuses on the development of competences and skills, in which, ...
    • O problema da primalidade: alguns testes e uma proposta de situação de aprendizagem 

      Queiroz, Nickson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/02/2021)
      This work proposes to present some forms found by important mathematicians to work with the primality problem of whole number. Therefore, classics and moderns algorithm are presented with a lot examples of application. ...
    • Proposta para o ensino de frações para o 7 ano: do diagnóstico à aprendizagem mediada por Modelo de Barras 

      Cintra, Camila Coppi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ...
    • Além das medidas: abordagens lúdicas e desafios da OBMEP na compreensão do conceito de área 

      Silva, Silmara Louise da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/09/2023)
      This project consisted of conceiving, implementing, and applying a didactic sequence that used diverse pedagogical approaches, including the use of manipulative materials, to explore concepts and problems related to the ...
    • Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental 

      Manoel, Wagner Aguilera (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ...
    • A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo 

      Carvalho, Fábio Roberto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...
    • Educação financeira nas escolas: uma nova fase na vida financeira a partir de escolhas conscientes 

      Lima, Rogério de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)
      The present study aims to portray the results of a research conducted on the importance of Financial Education in Basic Education according to the normative guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC). ...