• A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo 

      Carvalho, Fábio Roberto de; http://lattes.cnpq.br/3043725105679475 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...
    • Proposta para o Ensino de Frações para o 7 ano: do Diagnóstico à Aprendizagem Mediada por Modelo de Barras 

      Cintra, Camila Coppi; http://lattes.cnpq.br/3824085172641551 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ...
    • Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade. 

      Fernandes, Flávio Miguel Dos Santos; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8015657A2 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 05/11/2018)
      The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ...
    • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

      Kucinskas, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/1476150846493125 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 11/10/2017)
      This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
    • Modelação matemática na sala de aula: o conceito de Função Exponencial numa sequência de atividades para o 1º Ano do ensino médio 

      Maia, Lina Flávia Morete de Queirós; http://lattes.cnpq.br/0598790382107731 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 20/12/2017)
      This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ...
    • Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental 

      Manoel, Wagner Aguilera; http://lattes.cnpq.br/7582791104350693 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ...
    • Números complexos e transformações geométricas 

      Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...
    • Análise combinatória: uma abordagem diferenciada sem a utilização de fórmulas 

      Roda, Thiago Miguel; http://lattes.cnpq.br/6705586547140480 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      In view of the difficulties encountered in the teaching of Combinatorial Analysis in public schools, both the student and the teacher of the High School, the present work has gained form to propose a differentiated approach. ...