• As razões trigonométricas no triângulo retângulo e as rampas de acesso 

      Arantes, Priscila Paschoali Crivelenti Vilela; http://lattes.cnpq.br/4801700882792848 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      This work is a math lesson on the triangle trigonometric ratios, using analysis of access ramps for people with special needs mobility. The mathematical content designed to be taught in grade 8/9 years of elementary school, ...
    • Despoluição de um lago - progressão geométrica 

      Chiconato, Daniele Cristina; http://lattes.cnpq.br/8969022429064814 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 17/08/2013)
      This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem ...
    • Abordagem do ensino de desvio padrão em livros didáticos 

      Francisco, Sérgio Luiz; http://lattes.cnpq.br/7962308898758608 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 30/09/2013)
      Teaching Statistics as part of the axis Treatment Information is seen by PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) as a tool for the interpretation of the world that surrounds the pupil, in view of the diversity of areas ...
    • Da batalha naval à geometria analítica 

      Martimiano, Paulo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 29/08/2013)
    • Conhecendo fractal no ensino médio: árvore pitagórica 

      Nicola, Celso Henrique; http://lattes.cnpq.br/0959318786185727 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 26/08/2013)
      This work has objective to show results of a didactic experience that consider the use of a dynamic geometric software in a restrict area of the Mathematic, named fractal . This study presents a great complexity and beauty ...
    • Descobrindo as razões trigonométricas no triângulo retângulo 

      Oliveira, Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      One of the important consequences of trigonometry is the ratio that exists between sides of similar triangles. Such reason appears frequently in many everyday problems and can be quite explored in the classroom. The aim ...
    • Modelagem matemática e educação ambiental: desenvolvimento de fichas ambientais para aplicação no ensino básico 

      Rapelli, Osni José; http://lattes.cnpq.br/8612937971342684 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
      This work is about the development of environment-related mathematics worksheets to give students a critical view of the world, make them search for solutions to their own communities and, in that process, understand how ...
    • Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental 

      Rodrigues, Jaqueline de Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 07/08/2013)
      The central aim of this dissertation is to present the results of a teaching experience of using encryption for the study of functions in mathematics classes in elementary school, the result was checking improvements in ...
    • Interpolação linear logaritmica 

      Rossi, Rosângela de Lourdes; http://lattes.cnpq.br/0637572146705548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 04/09/2015)
      This dissertation project aims at the Teaching of Linear Interpolation logarithmic, with the target group students from High school and their teachers to facilitate the meeting of the logarithms of values without the use ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da; http://lattes.cnpq.br/9048311574707992 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 07/08/2013)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • Situações-problemas aplicadas na aprendizagem de equações e sistemas de equações do primeiro grau com duas variáveis 

      Tolentino, Gilmar; http://lattes.cnpq.br/3943368758554969 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 28/08/2013)
      The development of this work aims to aims to show the importance of the application of problem situations for the learning of equations and systems of first degree equations with two variables by students of the 8th grade ...