Teses e dissertações: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 21-40 of 115
-
Um passo de cada vez: conhecendo as unidades de medida através da sua história
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This work aims to incite the researcher inside students, encouraging them to utilize the History of Mathematics as a tool in order to improve the learning process. The theme considered in this research was presented in ... -
Sequências didáticas inéditas e introdução à esperança matemática aplicadas em cursos pré-vestibulares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)In the routine of the pre-university courses one tends to work, in a year, the diverse contents which are studied in high school, often giving greater depth or emphasis on some subjects. There are already well-qualified ... -
Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ... -
Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ... -
Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ... -
Um estudo fuzzy para propor um modelo matemático como auxílio ao diagnóstico médico das faringotonsilites
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)Medical practice consists of a continuous decision-making process and Fuzzy Logic has participated in this process. In this context, this research has as main objective to carry out a study on basic concepts of Fuzzy Set ... -
Teoria de Markowitz e programação linear para formação de uma carteira ótima de investimentos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)The study presented in this dissertation aims to select an optimal portfolio of investments. To do so, we use the literature that deals with linear programming, coupled with Markowitz Modern Portfolio Theory to model and ... -
Resolução de problemas e educação matemática crítica: uma proposta para o ensino de probabilidade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 05/11/2018)The present study is a proposal to the teaching of probability to high school students. A description of the historical and conceptual construction, definitions and theorems about probability as an explanation of classic ... -
Ensino-aprendizagem-avaliação: o circuncentro nas tarefas via resolução de problemas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)The paper presents a field research focused on the learning of geometry, more precisely on the construction and apprehension of the content about circumcenter of a triangle. The research question is based on what are the ... -
Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/06/2015)This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ... -
Análise combinatória: uma abordagem diferenciada sem a utilização de fórmulas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)In view of the difficulties encountered in the teaching of Combinatorial Analysis in public schools, both the student and the teacher of the High School, the present work has gained form to propose a differentiated approach. ... -
Números complexos e transformações geométricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ... -
Modelos não lineares mistos em estudos de crescimento de frango de corte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 28/06/2018)Premix is the main source of micronutrients such as vitamins, probiotics, prebiotics, enzymes, and macro and microminerals in poultry feed, that are included in the ration to improv the digestion of food and the performance ... -
O uso de jogos e material concreto no ensino de geometria espacial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 08/06/2018)The work developed with the use of playful materials plays a fundamental role in the teaching and learning of Mathematics, especially in the field of Spatial Geometry, carried out with high school classes. The didactic ... -
A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 13/06/2018)In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ... -
Modelação matemática na sala de aula: o conceito de função exponencial numa sequência de atividades para o 1º Ano do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/12/2017)This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ... -
A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ... -
Proposta para o ensino de frações para o 7 ano: do diagnóstico à aprendizagem mediada por Modelo de Barras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ... -
Uma sequência didática para o ensino de poliedros explorando o movimento lógico-histórico do conceito
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/11/2017)The purpose of this work is comprehend and bring to the classroom environment a trajectory of the polyhedron as a concept through the history of human knowledge seeking to answer the following question: How would a ... -
A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...