Recent Submissions

  • Ensino de mandos a crianças com Autismo 

    Gomes, Máyra Laís de Carvalho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
    The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ...
  • Jogos digitais e cognição social de crianças: um estudo experimental 

    Scienza, Livia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/09/2020)
    In the last decade, the number of new digital games of various genres has grown a lot, eminently after the creation of game management platforms and after the dissemination of eSports. Digital games, beyond their entertainment ...
  • Efeitos do comportamento verbal sobre a ingestão de alimentos em crianças: regras e correspondência 

    Donadeli, Josiane Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/11/2020)
    The present doctoral dissertation was written in manuscript format. It consists of a summary of the dissertation in non-technical language, a theoretical essay, and three experiments. The theme addressed in this work is ...
  • A relação entre uso de vídeo games e funções executivas em crianças 

    Costa, Oaní da Silva da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/12/2019)
    Electronic games are part of our daily lives and it is difficult to find somebody who never had had contact with this tool, especially children. One of the key points to be investigated from this interaction is its relation ...
  • Habilidades sociais em adolescentes com indicadores de depressão: uma análise através de métodos multimodais 

    Santos, Gabriela Trombeta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2020)
    Current literature studies have been found associations between depression symptoms and social skills déficits. Some authors suggest that research in this area could use multimodal methods as a way to deepen our understanding ...
  • Inteligência emocional e sua relação com as variáveis profissionais estresse no trabalho, adaptabilidade de carreira e autoeficácia ocupacional 

    Ferrari, Isabela Sbravatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/08/2020)
    Emotional Intelligence (EI) corresponds to the ability to perceive, facilitate thought, understand and manage emotions and has been related to several factors in life - such as work. This research aimed to verify relations ...
  • Estudos sobre divulgação científica e redes sociais virtuais: o caso do Boletim Behaviorista 

    Girotti, Vivian Bonani de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/09/2020)
    The investigation of the use of virtual social networks by institutions, groups and individuals, for the dissemination of information, is important since a large part of the population uses the Internet as the main source ...
  • Brincar de colorir e desenhar: procedimento de ensino para criança com TEA 

    Albuquerque, Isis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)
    Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) may present difficulties in playing behavior, requiring intervention and teaching procedures aimed at learning this behavior. Having regard to the importance of colouring ...
  • Efeitos da interação social na taxa de desconto do atraso em escolhas monetárias intertemporais 

    Sampaio, Waldir Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
    Research on intertemporal choices has traditionally been conducted with participants in individual experimental sessions. This is a research that sought to subvert this pattern by producing experimental data on delay ...
  • Maquiagem Corretivo Terapêutica: elaboração e aplicação de um protocolo para saúde mental. 

    Ruiz, Larissa Pires (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/05/2020)
    In chronic diseases, such as vitiligo, the patient has restricted, ineffective treatment tools with a few results or without the disease’s remission. It is possible to comprehend the patient’s vulnerability and the vitiligo’s ...
  • Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês 

    Roncato, Graziele de Aguiar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
    Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ...
  • Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica 

    Donaris, Douglas Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)
    The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ...
  • Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças 

    Menotti, Ana Rubia Saes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)
    During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ...
  • A influência das relações de gênero na divisão de tarefas familiares e na violência entre parceiros íntimos 

    Bertho, Maria Alice Centanin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)
    Issues of gender inequality and its consequences for women are widely discussed today. In the family context, these issues are present and are evidenced by the lack of equity in the distribution of domestic work and parenting ...
  • A relação entre inteligência emocional e mindfulness em estudantes universitários 

    Costa, Islana Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)
    Emotional Intelligence (EI) and Mindfulness have been widely studied in recent years. EI involves cognitive skills of emotions, while Mindfulness works awareness of the present moment and what is being lived. Mindfulness ...
  • Coparentalidade: evidências teoricamente fundamentadas para validar a escala da relação coparental (versão brasileira) 

    Carvalho, Thaís Ramos de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)
    Coparenting is a term used to refer to how parents (or other parental figures) interact, when deciding how to handle their parenting roles. The coparental relationship has important effects on children’s development and ...
  • Reorganização de classes formadas por descrições de contingências sobre escolha profissional em adolescentes 

    Cippola, Nathália Sabaine (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)
    Reorganizing classes of equivalent stimuli is to recombine the stimuli of the classes, forming new equivalence classes. The present work consists of three studies. Study 1 aimed at teaching the conditional relations between ...
  • Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora 

    Gonçalves Neto, José Umbelino (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)
    In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ...
  • O Inventário de envolvimento paterno: estrutura teórica e ampliação de indicadores de validade e de precisão 

    Santis, Ligia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)
    Father involvement is influenced by psychosocial factors in the lives of parents and children and is associated with the healthy development of children and the well-being of parents. A model of the interpersonal processes ...
  • Investigações sobre seguimento de olhar e tomada de perspectiva em crianças com desenvolvimento típico e com autismo 

    Silveira, Carolina Coury (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)
    This thesis was written in the form of a compendium of scientific texts. It included four studies that supported the planning and implementation of investigations that aimed to identify critical parameters in the establishment ...

View more