Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Avaliação de repertórios matemáticos básicos de indivíduos com síndrome de Williams
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 07/07/2019)Williams syndrome is a genetic disorder marked by the deletion of approximately 25 genes on chromosome 7q11.23. In addition to typical facial features, Williams's syndrome is marked by an asymmetric cognitive profile in ... -
Investigando o uso sustentável de recursos comuns por meio de um jogo eletrônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)This research comprises the development and the use of a video game-based task to evaluate the effects of differential consequences on the consumption of common-pool resources. The game simulates an ocean fishery, in which ... -
“Tudo é trabalho”: representações sociais de gestores de logística de transportes sobre o trabalho intensificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)In this thesis we present the results and analyzes of a qualitative approach research, which general objective was to understand the social representations of logistics transport managers about their work. In order to ... -
Efeitos da Sulpirida e do Haloperidol na expressão e extinção do medo condicionado à luz e ao contexto em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 28/08/2019)Evidence suggests that dopamine (DA) is one of the most active neuromodulators in mechanisms underlying states of fear and anxiety. More specifically, during the exposure to aversive conditioned stimuli, there is an increase ... -
Os efeitos do gênero e do histórico de Informantes na confiança seletiva de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 12/04/2019)Although children use other people’s testimony to learn, recent evidence suggests they do it in a critical manner, trusting their informants selectively. The present study investigated which criterion was privileged by ... -
Desenvolvimento rural, trabalho cooperado e subjetividades: a trajetória de cooperação do Assentamento Sepé Tiaraju
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)This research investigates the relationship between rural development, cooperative work, and subjectivities. The field of analysis is the history of cooperation of a settled rural workers group. Firstly, I followed the ... -
Ampliação do repertório de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) após uma intervenção comportamental não intensiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 30/05/2019)It is known the people with developmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD), present significant deficits in the various areas of development. The ABA behavioral intervention (in English: Applied Behavior ... -
Ensino da linguagem oral em contexto familiar: análise de uma ferramenta de observação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 24/04/2019)Parents have an important role in their children's language acquisition. A tool which analyzes how parents are teaching language to their children is interesting as a base to the planning of an effective intervention. The ... -
Alienação Parental: Revisão conceitual e comparação do conhecimento de profissionais e estudantes de psicologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 18/04/2019)There is no consensus on the literature regarding the definition of Parental Alienation (PA), fact that hinders the measurement, assessment and research of the phenomenon. Despite that, Brazil has a law that punishes the ... -
Habilidades sociais educativas de docentes universitários na avaliação de alunos: validação de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 01/04/2019)The present study had as objectives to examine: (a) evidence of validity of the Inventory of Educational Social Skills of the University Professor – Student Version (IESS-UPStudent) based on the internal structure and ... -
Conhecimento e monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem criatividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 08/03/2019)Metacognition can be understood as the knowledge the individuals have about their own cognitive processes and that allows the monitoring and regulation of their cognitive activities. From the cognitive point of view, ... -
Programa de Habilidades Sociais com pais e professores: Efeitos sobre educadores e crianças escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)The literature points out the importance of social skills for the quality of interpersonal relationships, being learned, from a young age, in the interaction with other people. Children with an elaborate repertoire of ... -
Inventário de Habilidades Sociais para Familiares Cuidadores de Pacientes Psiquiátricos (IHS-FCPP): construção e análises psicométricas preliminares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)The families of psychiatric patients, despite being recognized as the main caregivers, do not yet receive the necessary guidance to deal appropriately with their care demands. This situation compromises the treatment and ... -
Investigação de conhecimentos de pais sobre o Trauma Craniano Violento e sua relação com o potencial de abuso infantil e o status socioeconômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/03/2019)This thesis is composed of three articles that aimed to investigate the risk factors involved in the occurrence of Abusive Head Trauma. The first one is a literature review whose purpose is to describe the risk factors ... -
O efeito do treino de autocontrole sobre o desempenho de escolha no Jogo da Partilha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)All behavior implies choice and every choice, like all behavior, is installed and maintained by the consequences it produces in the environment. Choices are at the basis of what decision-making behaviors are. Self-control, ... -
O efeito do ensino de relações de equivalência sobre o comportamento de culpabilizar vítimas de estupro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)In our society, rape is usually seen as an act that a strange man uses physical force to sexually assault a woman who clearly resists to his moves. This conventional view implies that people only label as “rape” a situation ... -
Intervenção para crianças, adolescentes e suas cuidadoras expostas à VPI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/03/2019)Intimate partner violence (IPV) consists in a public health matter, which affects not only its direct victims, but also thousands of children who live in homes where the phenomenon occurs. It is known that the exposure of ... -
Adaptação em língua portuguesa do Functional Acquistion Speed Test (FAST) para estudar estereótipo de gênero no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 08/03/2019)We can measure attitudes explicitly, using self-report instruments, and implicitly, through tasks in which participant’s performance in tests of relations between stimuli is measured. The Functional Acquisition Speed Test ... -
Cognições sobre o passado: avaliação do pensamento contrafactual em grupos específicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/12/2017)Imagining and reasoning about hypothetical possibilities is an exclusively human characteristic and confers on cognition an important status for the study of different themes. The need for studies about imaginative processes ... -
Medidas Eletrofisiológicas de Crianças com e sem Transtornos da Comunicação em Tarefa de Julgamento Semântico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ...