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    • ABAcadabra: um aplicativo para o ensino de discriminações condicionais auditivo-visuais a indivíduos com transtorno do espectro do autismo 

      Guimarães, Luiza de Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      Autism Spectrum Disorder (ASD) is a developmental disorder that has deficits in social communication skills, and a high frequency of stereotypy and restricted behavior. Behavior Analysis is an important intervention that ...
    • ACT : uma possibilidade de prevenção universal à violência contra a criança 

      Silva, Jéssica de Assis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/10/2014)
      Aggressive models can be learned during childhood, critical period to children to learn basic skills and whose effects are long lasting. In this sense, prevention programs that emphasize the role of environment in ...
    • Adaptação em língua portuguesa do Functional Acquistion Speed Test (FAST) para estudar estereótipo de gênero no Brasil 

      Marcelino, Madeleine Reinert (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 08/03/2019)
      We can measure attitudes explicitly, using self-report instruments, and implicitly, through tasks in which participant’s performance in tests of relations between stimuli is measured. The Functional Acquisition Speed Test ...
    • Adaptação para pré-escolares de subtestes da bateria multidimensional de inteligência infantil 

      Manfrin, Estela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      The adaptation or elaboration of tests that can validly and accurately evaluate the intellectual abilities of Brazilian preschool children is relevant, considering, among other factors, the lack of instruments. The ...
    • Alienação parental: revisão conceitual e comparação do conhecimento de profissionais e estudantes de psicologia 

      Gama, Viviane Dutra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/04/2019)
      There is no consensus on the literature regarding the definition of Parental Alienation (PA), fact that hinders the measurement, assessment and research of the phenomenon. Despite that, Brazil has a law that punishes the ...
    • Alienação parental: revisão sistemática de estudos documentais e análise da aplicação do conceito em sentenças judiciais 

      Oliveira, Ricardo Pereira da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      The phenomenon of Parental Alienation (PA) has been identified more frequently in the context of child custody disputes by parents in courts of law, especially after the enactment of Law no. 12,318 (2010) (Parental Alienation ...
    • Ampliação do repertório de crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) após uma intervenção comportamental não intensiva 

      Manoni, Nathalia de Vasconcelos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/05/2019)
      It is known the people with developmental disorders, such as Autism Spectrum Disorder (ASD), present significant deficits in the various areas of development. The ABA behavioral intervention (in English: Applied Behavior ...
    • Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato 

      Löhr, Thaise (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)
      The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ...
    • Uma análise cientométrica do campo das habilidades sociais 

      Colepicolo, Eliane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 16/03/2015)
      This research consisted of a scientometric analysis of the Social Skills Field (SSF), to provide the basis for its systematization, through indicators to answer theoretical practice and research questions, such as: theoretical ...
    • Uma análise comportamental da inteligência : possibilidades de intervenção e diálogos com a psicometria 

      Rabelo, Laura Zamot (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2015)
      Psychometrics began with the investigation of individual differences in the 19th century. Initially, the differences were attributed to sensory acuity; however, soon they were replaced by the mental faculties. Since then, ...
    • Análise das habilidades testadas e validade diagnóstica de instrumentos para avaliação de linguagem na doença de Alzheimer, no Brasil 

      Francisco, Helen Capeleto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 06/12/2014)
      Early detection of Alzheimer's disease (AD) can assist in the identification of causes of AD and of interventions that can slow the progression of this disease. The aim of this study was to compare language assessment tools ...
    • Análise do comportamento de escolha e impulsividade através do Jogo da Partilha e do Jogo do Desconto Temporal em crianças e adolescentes 

      Lopes, Gabriela Esteves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
      Economic games have been useful as experimental models for situations of complex social interaction. Psychologists interested in the phenomenon of generosity have used economic games to study decision-making processes and ...
    • Análise do comportamento e planejamento cultural: utopia ou distopia? 

      Rocha, César Antonio Alves da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/09/2018)
      The notion of science has undergone continuous transformations throughout history, from the Aristotelian conception of contemplative knowledge to the modern ideal of operative knowledge. The modern perspective on science ...
    • Ansiedade à matemática : evidências de validade de ferramentas de avaliação e intervenção 

      Mendes, Alessandra Campanini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/10/2016)
      Mathematics anxiety is characterized by a specific set of unpleasant physiological, cognitive and behavioral reactions to any mathematical stimuli or mathematics learning contingencies. This paper had as a general objective ...
    • Ansiedade induzida pelo modelo de empatia para dor : o papel da neurotransmissão GABAa-benzodiazepínica na modulação da ansiedade em camundongos 

      Carmona, Isabela Miranda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/05/2017)
      Anxiety is a fundamental emotional phenomenon, essential within the affective repertoire and its importance for the understanding of the emotional behaviors of the individuals promoted the development of preclinical studies ...
    • Ansiedade social: avaliando protocolo de intervenção em grupo com estudantes universitárias 

      Souza, Graziela de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)
      The conditions currently observed in contemporary life are associated with stressful and aversive aspects that can increase the probability of both conditioned and unconditioned responses of anxiety, as well as maintain a ...
    • Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual 

      Afonso, Priscila Benitez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)
      Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ...
    • Aplicações do Teacher Behavior Checklist à formação e avaliação de professores de nível superior: contribuições analítico-comportamentais e psicométricas 

      Henklain, Marcelo Henrique Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      The training and evaluation of teaching for college teachers still needs to be deepened in relevant aspects, such as the instrumentalization of the teacher so that he is able to improve himself in his work. A feasible ...
    • Aprendizagem e engajamento como função de consequências para o desempenho de crianças em um programa de ensino individualizado de leitura 

      Veiga, Dhayana Inthamoussu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/10/2014)
      The individualized teaching program for elemental reading and writing skills Learning to Read and Write in Small Steps has been systematically developed and improved for the last 25 years. Anecdotal observations suggested ...
    • Aprendizagem por exclusão em indivíduo com diferentes perfis de desenvolvimento 

      Langsdorff, Luiza Augusta de Oliveira Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/03/2013)
      It is noticed that children learn about 14.000 words to the age of five years old. One of the phenomenon related to this remarkable language development is known as exclusion responding. This responding, described as the ...

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