Teses e dissertações
Submissões recentes
-
A travessia da teoria da tendência antissocial à prática: uma contribuição psicanalítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/02/2024)This research aims to understand the theory of antisocial tendency and to develop a handling proposal for socio-educational care centres. With an important emphasis on the relationship between the mother (environment) and ... -
Análise do ensino do comportamento de ecoico em gêmeos concordantes para autismo: diferenças encontradas e suas implicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Current research claims that genetic makeup, together with environmental factors, may contribute to the cause of childhood autism, as they point to evidence of heritability and a higher incidence of autism in families with ... -
Estudo de adaptação transcultural do Genos Emotional Intelligence Inventory (GENOS EI) para o contexto organizacional brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The Emotional Intelligence (EI) has been pointed as an important competence to several contexts, among them, the organizational. However, related to the scientific investigations, it´s fundamental to dispose of quality ... -
O conceito de autoestima na análise do comportamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/05/2023)This thesis consists of three studies that address the theme of self-esteem in Behavior Analysis. The first study is a systematic review of specific Behavior Analysis books and journals on self-esteem. Key findings include ... -
Pandemia e exclusão social: rupturas sociais e projetos de vida de adolescentes brasileiros em cumprimento de medida socioeducativa de internação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/10/2023)The COVID-19 pandemic has heightened concerns about the conditions of socially vulnerable adolescents in Brazil and around the world. Containment measures and the health, economic and social consequences increased the risks ... -
Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ... -
Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a ... -
Percepção de discriminação racial em crianças brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/09/2022)Combating racial discrimination involves the ability to notice when it occurs. Studies conducted with U.S. children have shown that cognitive, individual and situational factors make some children better at recognizing ... -
Sexualidade e escolha de objeto na teoria psicanalítica freudiana e nas teorias biológicas do comportamento humano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/03/2014)Although the relationship between psychoanalysis and biology has been denied by many Freudian followers, today much study has been done in Freud's work, resuming his concepts within the naturalistic bias. Aiming to deepen ... -
Sexting e divulgação não consensual de imagens intimas na adolescência: inovações metodológicas e processos de resiliência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/05/2022)The expression sexting is used to denote activities that involve sending text messages, images and videos with sexual content and/or intimate images. Although the practice of sexting is a contemporary expression of sexuality ... -
Eficácia de um programa aplicado por pais para ensino de nomeação de estados emocionais a crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Literature on naming emotional states indicates that people diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) may have difficulty in developing such skills, and video procedures have been identified as effective for teaching ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Avaliação dos efeitos de doses sub-anestésicas de cetamina sobre o medo condicionado à luz em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Fear and anxiety play a key role in ensuring survival. Both are adaptive reactions that organisms exhibit in response to threatening situations. Although they are adaptive, they can become clinically relevant and turn out ... -
Intervenção comportamental para mulheres com fibromialgia e má qualidade do sono ou insônia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)The present thesis is described in research papers format, whose development is justified by literature review, phase of intervention tests to improve the plans of data collection and data collection itself. PROPOSAL 1 ... -
Desenvolvimento sociocognitivo : relações entre teoria da mente e humor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)Theory-of-mind development is a process that has been investigated for decades by researchers from different fields (e.g., developmental psychologists, educators, neuroscientists and psychiatrists). A well-developed theory ... -
Construção e análise psicométrica de um inventário de habilidades sociais para cuidadores de idosos familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)With the rise in life expectancy and the high incidence of chronic degenerative diseases among the elderly, there is a growing demand to dedicate time to caring for an elderly family member. Caring for a dependent elderly ... -
A Psicologia vai à escola : trabalho colaborativo com uma professora de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The teacher and its work have been the target of researchers and interventions, however, in some cases; this professional develops a little active role. Work proposals which discuss scholar questions along with teachers ... -
Desenvolvimento da cognição social em préescolares sob a ótica da teoria das molduras relacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)Theory of Mind is conventionally defined as the ability to understand and make inferences about one’s own mental states (i.e., desires, intentions and beliefs) and those of other people, and based on this repertoire, one ... -
Vítimas, autores e testemunhas de bullying : uma avaliação das habilidades sociais e de indicadores da competência social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/03/2016)The literature has shown evidence that bullying is a worldwide phenomenon that deserves the attention of researchers and the community as a whole. Considering that bullying occurs in interpersonal relationships among ... -
Capacitação de pais e professores para ações integradas de ensino de leitura e escrita para aprendizes com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)This dissertation was written in the compendium of scientific texts and introduces three studies that support the planning, implementation and evaluation of interventions to ensure academic learning of reading and writing ...