Recent Submissions

  • Estudo de caso: o sindicato formando o professor 

    Câmara, Ramon Mattos; http://lattes.cnpq.br/3894619429327661 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 22/05/2020)
    This paper has, as goal, to analyze, discuss and investigate the contributions of the syndicate in the teachers’ political formation; it compounds the professional development of teachers from the Elementary Education, ...
  • Um retrato dos sentidos pessoais de bolsistas egressos do PIBID/Educação Especial/UFSCar sobre a atuação docente 

    Santos, Rafael; http://lattes.cnpq.br/5842035155208912 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/09/2019)
    This is a documentary research, of a qualitative character, and aims to analyze and portray the personal meanings that the graduates of PIBID / UFSCar / Special Education attribute to the teaching activity, from their ...
  • Jogos no ensino de matemática: um estudo de teses e dissertações com a perspectiva histórico-cultural 

    Gomes, Ana Karina Marmorato; http://lattes.cnpq.br/2382053520954389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/06/2017)
    This research presents a result from the enquiry and assay of thesis about the using games when teaching math on a historical and cultural perspective. It was accomplished a list of published books at the math education ...
  • Cidadania de papel: significados de cidadania no campo educacional 

    Robazzini, Alexandre Toledo; http://lattes.cnpq.br/8434442780582380 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
    Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ...
  • A formação em contexto na educação integral do ponto de vista dos professores de uma escola pública: uma análise da dialogicidade no processo educativo 

    Mascioli, Dilene Aparecida Amicci; http://lattes.cnpq.br/5594333415617556 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
    This research aims to investigate the conceptions that point to the understanding of teachers who work in an institution of Integral Education and who are involved in context training on dialogicity in the educational ...
  • O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural 

    Nogueira, Amanda de Luca Menezes; http://lattes.cnpq.br/9089088008039895 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
    The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ...
  • Professoras de berçário: uma análise sobre os saberes que embasam suas práticas 

    Braga, Andréia Barboza; http://lattes.cnpq.br/0197741944995780 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/09/2019)
    Important studies indicate that in the context of teacher education for basic education aimed at acting in early childhood education and early grades, discussions are prioritized in the curriculum as actions for literacy ...
  • Possibilidades e desafios na contextualização dos conteúdos de física do ensino médio 

    Nogueira, Carolina de Luca Menezes; http://lattes.cnpq.br/6760754557053138 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)
    This work has as presupposition that the teaching of physics can train students to prepare them for work and citizenship, since it allows to relate the contents and physical phenomena with the reality of the students, ...
  • A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP 

    Gianez, Marina; http://lattes.cnpq.br/0813809165403154 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
    The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ...
  • Alguns caminhos da educação ambiental em escolas de ensino fundamental da rede municipal de Araraquara/SP 

    Ventorin, Araceli Pedroso; http://lattes.cnpq.br/7064513818914164 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)
    The environmental problem affects the lives of billions of people and, given the magnitude with which it has presented itself, arouses worldwide concern. In this context, Environmental Education (EE) plays an important ...
  • A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas 

    Drape, Renata Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1887135810718574 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
    In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ...
  • A construção do conhecimento matemático nas experiências vivenciadas com crianças pré-escolares 

    Passarini, Dulcineia Mara Aparecida Moreira; http://lattes.cnpq.br/2613527855738039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/03/2019)
    This research was carried out with preschool children of a Municipal Early Childhood Education institution, in the city of Piracicaba, and aimed to identify relationships of playing with mathematical knowledge, promoted ...
  • A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos 

    Mazari, Elenilson José; http://lattes.cnpq.br/2886466956542043 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)
    Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ...
  • As percepções de professores sobre as influências das masculinidades tóxicas nas vivências pessoais e profissionais 

    Baptista, Rafael Ferraz; http://lattes.cnpq.br/8172366141038435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 11/09/2019)
    This research was developed from the perception about how men behave in society, since they need to adapt to the socially established patterns of masculinity and virility, submitting to certain sufferings in order to ...
  • Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos 

    Silveira, Milena Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/7187845905795944 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)
    The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ...
  • A constituição da identidade do diretor de escola de educação básica negro: articulações entre a identidade étnico-racial e a identidade profissional 

    Ferreira, Maria Angélica Chagas; http://lattes.cnpq.br/2113837229212931 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)
    This research is based on the study of a social phenomenon within the school that discusses, investigates and analyzes the relations between the identity trajectory of the black school principal, when in the process of ...
  • As implicações das novas tecnologias nos processos de ensino e aprendizagem da dança na escola 

    Gomes, Higor Thiago Feltrin Rozales; http://lattes.cnpq.br/0568510430278355 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)
    This study aims to analyze, discuss and investigate the influences and implications of the new technologies in the teaching and learning of dance, materialized in pedagogical practices in Physical Education and, specifically, ...
  • Aula de Arte no ensino médio: o ensino de meios audiovisuais em uma perspectiva intercultural 

    Graciano-Dias, Jaqueline; http://lattes.cnpq.br/4357180734579041 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/03/2019)
    The audiovisual sector plays a major role in relation to a contemporary society. Note that much has been discussed about of the use of these resources in the educational sphere in which are present, but most of the time ...
  • Uma proposta de formação colaborativa sobre o ensino de ciências: a importância da reflexão para o desenvolvimento profissional docente 

    Gomes, Bruna Cristina Carvalho; http://lattes.cnpq.br/9789261043573293 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/08/2019)
    The current sociocultural reality requires that people possess knowledge about various subjects, that they are able to analyze causes and effects and they can position themselves in the face of social debates. On the other ...
  • Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil 

    Alves, Alessandra de Fátima; http://lattes.cnpq.br/0763781488302528 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)
    The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ...

View more