• Alguns caminhos da educação ambiental em escolas de ensino fundamental da rede municipal de Araraquara/SP 

      Ventorin, Araceli Pedroso; http://lattes.cnpq.br/7064513818914164 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)
      The environmental problem affects the lives of billions of people and, given the magnitude with which it has presented itself, arouses worldwide concern. In this context, Environmental Education (EE) plays an important ...
    • Aula de Arte no ensino médio: o ensino de meios audiovisuais em uma perspectiva intercultural 

      Graciano-Dias, Jaqueline; http://lattes.cnpq.br/4357180734579041 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/03/2019)
      The audiovisual sector plays a major role in relation to a contemporary society. Note that much has been discussed about of the use of these resources in the educational sphere in which are present, but most of the time ...
    • A avaliação na educação infantil: perspectivas teórico-práticas 

      Drape, Renata Aparecida; http://lattes.cnpq.br/1887135810718574 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)
      In the last decades, early childhood education has been expanding, besides being solid in the context of formal education, it has also been presented as a target of government programs and actions, guiding documents and ...
    • O átomo em foco : entendendo sua teoria a partir de uma situação de ensino 

      Bezerra, Andrea do Amaral Carvalho; http://lattes.cnpq.br/8104319253784218 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2017)
      The presente research was developed with the purpose of elaborating a teaching situation that facilitates students’ understanding of the construction of atom theory and also analyzes the understandings promoted and the ...
    • Cidadania de papel: significados de cidadania no campo educacional 

      Robazzini, Alexandre Toledo; http://lattes.cnpq.br/8434442780582380 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      Citizenship, the central theme of this research, is a concept associated with life in society and, therefore, is shaped according to the needs of each age. In order to understand the concept of citizenship, in the field ...
    • Coleções didáticas do PNLD Campo 2016 : um discurso em análise 

      Negri, Licia Bonsi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      El objetivo de este trabajo es presentarnos los discursos que circulan sobre el campo, através de las colecciones didácticas del Programa Nacional do Livro Didático – PNLD Campo 2016, enfocando la educación del campo, ...
    • Concepções de professores sobre avaliação: estudo de caso de ensino de língua espanhola no CEL de São Carlos 

      Silveira, Milena Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/7187845905795944 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/08/2018)
      The main goal of this survey is to evaluate the concepts of spanish language teachers evaluation from Study Language Center from São Carlos SP and to compare with proposals described in National Curricular Plans (NCP Brazil, ...
    • A constituição da identidade do diretor de escola de educação básica negro: articulações entre a identidade étnico-racial e a identidade profissional 

      Ferreira, Maria Angélica Chagas; http://lattes.cnpq.br/2113837229212931 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)
      This research is based on the study of a social phenomenon within the school that discusses, investigates and analyzes the relations between the identity trajectory of the black school principal, when in the process of ...
    • A construção de conceitos sobre a pequenez humana : astronomia em aulas de filosofia no ensino médio 

      Nascimento, Carlos Alexandre do; http://lattes.cnpq.br/3524998299814162 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/05/2017)
      This work analyzes the possibility that some of the contents of Astronomy would be introduced in Philosophy classes, verifying its applicability as a proposal for an interdisciplinary activity in high school. The aim of ...
    • A construção do conhecimento matemático nas experiências vivenciadas com crianças pré-escolares 

      Passarini, Dulcineia Mara Aparecida Moreira; http://lattes.cnpq.br/2613527855738039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/03/2019)
      This research was carried out with preschool children of a Municipal Early Childhood Education institution, in the city of Piracicaba, and aimed to identify relationships of playing with mathematical knowledge, promoted ...
    • Desenvolvimento curricular de Matemática nos anos iniciais na perspectiva do professor e do coordenador: um estudo do projeto EMAI de São Paulo 

      Silva, Emerson de Souza; http://lattes.cnpq.br/2320361418230249 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/08/2015)
      The general objective of this research paper is to have an understanding of the process of curricular development in the Initial Years of Basic Education from the perspective of teachers and teacher coordinator. This ...
    • Os direitos das crianças e dos adolescentes no cotidiano dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental 

      Silva, Carlos Eduardo da; http://lattes.cnpq.br/5397428366072963 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 02/07/2018)
      With main focus to the educational rights established in the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988 (CRFB / 88), the Statute of the Child and Adolescent (ECA), the Law of Directives and Bases of National ...
    • A disciplina eletiva dos barracos às mansões: relações com os saberes 

      Vieira, Andréa Antunes Lemo; http://lattes.cnpq.br/3733036147198296 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/06/2015)
      This research aims to analyze the relationship with regard to the knowledge that can be established by students of Basic Education while they are studying the elective course, of interdisciplinary nature: “From shacks to ...
    • A docência, seus saberes e a constituição do professor como profissional do ensino básico, técnico e tecnológico 

      Souza, Juscelino Pereira de; http://lattes.cnpq.br/3380300223234539 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)
      The objective of this research is to understand the actions performed by professional education teachers regarding their teaching methodologies in order to make an analytical reflection of the teaching knowledge in the ...
    • Educação das relações étnico-raciais e produção de textos na escola: traços, letras, cores e vozes das crianças 

      Bonifácio, Solange; http://lattes.cnpq.br/6520433300866884 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2015)
      This study is dedicated to understanding the development of school educational processes guided by the inter-relationship between education of ethnic-racial relationships and activities of reading and writing texts production, ...
    • A educação profissional técnica de nível médio: visão dos professores sobre um programa especial de formação pedagógica de formação continuada na modalidade EAD 

      Ferrari Junior, José; http://lattes.cnpq.br/7850059028966559 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2018)
      This work was performed with teachers working in the Professional Technical Education (PTE) of two State Technical Schools, located in different municipalities of the interior of the state of São Paulo, and who attended ...
    • O ensino de arte nas escolas públicas paulistas : contraponto crítico sobre a discrepância entre o que se aspira e o que se ensina 

      Vieira, Leandro Augusto Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/1378358232046835 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/11/2016)
      Considering the theoretical and metodological aproaches of Critical Theory of Society, especially by the contributions of Adorno and Horkheimer, this study analyses the discrepancy between what is yearned for and what ...
    • Ensino de astronomia para os anos iniciais : uma proposta a partir da observação da lua 

      Simon, Paula Cristina da Silva Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/6221874223227758 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2016)
      This research presents results of an investigation of educational pedagogy done with a group of second grade students from an Elementary School. The investigation involved observations of the Moon and educational activities ...
    • O ensino de língua portuguesa no Brasil: discursos materializados em documentos oficiais e atualizados pelo PCN e pela BNCC 

      Fancio, Adriana Cicera Amaral; http://lattes.cnpq.br/1240130812858377 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/07/2019)
      This research has as general objective to analyze the most recent official discursive construction about the Portuguese Language (hereinafter LP) as a teaching object based on the discursive and comparative analysis of the ...
    • O ensino de matemática na perspectiva CTS : ações e reflexões de uma professora 

      Arxer, Eliana Alves; http://lattes.cnpq.br/0459958984072617 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 07/12/2015)
      The teaching approach based on the STS perspective (Science-Technology-Society) has received highlights in publications in the area of education, because it helps the formation of critical thinking. This research aims ...