Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Percepções de professoras de creche sobre formação, saberes e reconhecimento profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)This qualitative research aimed to understand, through the perceptions of preschool eachers, the processes related to training, knowledge, and professional recognition.Starting from the following research question: What ... -
Evolução biológica e mídia-educação: problematizando uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The present study constructed and analyzed a didactic sequence (DS) in science education that, associated with critical perspectives in education, was built on two axes: biological evolution and media education. Working ... -
Dialogicidade e interdisciplinaridade na prática: explorando estratégias para fomentar o planejamento coletivo entre docentes de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/09/2023)The year 2022 outlined the implementation of the new curriculum regulating Brazilian High Schools in both public and private institutions. The foundational knowledge and skills to be developed at this educational level ... -
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de arte a partir de uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)This dissertation addresses "The education of ethnic-racial relations in art teaching from an intercultural perspective", investigating, from the perspective of critical interculturality, how the Art textbook - Teacher's ... -
O jogo protagonizado e a atividade orientadora de ensino: vivências com noções geométricas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)According to Historical-Cultural Psychology, the role-playing game is the main activity of pre-school children, as it promotes the most important psychic changes in this phase. In it, social relations are reconstructed ... -
Percepções de professoras da educação infantil sobre sua própria escrita: elaboração de uma proposta formativa docente para o aprimoramento da produção de textos no contexto escolar/profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2023)The act of writing an essay is not a task that you can achieve solely by codifying ideas through graphic symbols. During the writing process, we should consider the many stages involved in it. From the planning phase, ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Narrativas de professoras negras na intimidade do ambiente escolar: desdobramentos da lei 10.639/03 em torno do saber docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)As a result of manifestations led mainly by black social movements, the mandatory teaching of African and Afro-Brazilian history and cultures became a reality in Brazil through the Law number 10.639/03; which covered all ... -
Os desafios e saberes da prática profissional das professoras da educação infantil em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)Teaching knowledge is part of a tangle of individual and collective constructions of teacher practice, as it can be developed and improved throughout the teaching career. As a considerable point for the performance of this ... -
Documentação pedagógica como artefato formativo: uma narrativa da prática na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This master's thesis, based on narrative methodology, located in a qualitative paradigm, has as its theme the pedagogical documentation that constitutes a democratic way of working and is inspired by the approach of Reggio ... -
Aprendizagem da docência sob a perspectiva dos estagiários do curso de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/08/2023)During supervised internships, future teachers can establish their own professional identity, conceived during professional socialization processes and through acquired learning. In inicial training, like the graduation ... -
Alfabetização em tempos de BNCC: o que dizem professores e professoras alfabetizadoras?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2023)The implementation process of Base Nacional Comum Curricular (BNCC) brought conceptual and structural changes to the literacy's cycle, reflecting on the teacher's concepts and practices. This research carried out an ... -
A reinvenção da roda: modos de aprender e conhecer de mestras e professoras na prática de pedagogias decoloniais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/06/2023)The end of the Cold War did not mean the end of colonialism, but it did give rise to coloniality. Laws no. 10.639/2003 and no. 11.645/2008, which deal with the mandatory teaching of African and indigenous cultures in the ... -
O pensamento algébrico e sua propositura no material EMAI do estado de São Paulo para o ciclo de alfabetização (1º ao 3º ano)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2023)This dissertation highlight the results found throughout the development of the master's research, linked to the Professional Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos (PPGPE/UFSCar). As an ... -
O currículo na organização do ensino das professoras da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/01/2023)This dissertation developed in the Professional Graduate Program in Education of the Federal University of São Carlos, São Carlos campus, guided by the following question: how the current Curriculum has been used in ... -
Percepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a implementação do currículo paulista e as possíveis interferências em suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)This qualitative research aims to analyze the perceptions of teachers in the early years (from 1st to 5th grade of Elementary School) of a municipal school, in the interior of the state of São Paulo, on the implementation ... -
Química na história: aplicação e análise de um minicurso para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)The theme of the History of Science is widely recognized as an effective mechanism for providing critical education, but it is rarely applied in basic education. This qualitative research, through a case study, aimed to ... -
Análise das propostas de oficinas de arte em uma escola de Educação Integral do interior paulista numa perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/03/2023)This research sought to analyze the effects of art workshops on the integral development of students at a school in the interior of São Paulo from the perspective of teachers in an Intercultural perspective. It was also ... -
Formação em serviço e saberes docentes: uma análise desse processo em um curso de mídias em educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)This study aims to analyze the potential of a distance learning specialization course, entitled Media in Education, exploring the knowledge resulting from this process for the training and professional performance of ...