Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 28-47 of 61
-
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ... -
Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
A formação dos estudantes em discussões sobre tecnologias: uma questão sociocientífica para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2022)Techniques and technologies have helped man to understand and dominate the world around him. The need to facilitate daily life as issues involving work, and later the search for new territories, which contributed to the ... -
Formação dos sujeitos participantes de uma atividade de comunicação sobre as questões sociocientíficas dos agrotóxicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/07/2020)The lack of understanding about some everyday events involving science and technology can have repercussions for the social life of all of us, as our participation in political decisions or understanding of the world and ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
História da ciência no ensino de física: uma proposta de sequência de ensino investigativo e seu desdobramento no contexto do currículo paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/03/2024)The central theme of this research is the study of the History of Science in the Teaching of Physics, specifically focusing on optics. From this perspective, we discuss and analyze the curriculum guidelines of the state ... -
Inclusão escolar: um estudo das barreiras atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/09/2023)Considering diversity, it is very important to study and reflect about inclusion, the pedagogical practices involved, and especially to relate it to natural sciences and social and emotional competences. And, through the ... -
A invisibilidade das mulheres nas ciências e na formação de professoras/es: uma contribuição às pesquisas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/12/2021)The presence of women in scientific areas has been widely discussed in universities, especially in the production of research and in academic events, while the debate on teacher training in gender is still timid in ... -
Movimento sociais e formação de professoras e professores de ciências em artigos nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/08/2021)The present work aimed to identify if there is a contribution of scientific research that articulates the formation of teachers and social movements. We emphasize that this theme is related to the training of professionals ... -
O novo ensino médio e a oferta dos itinerários formativos no contexto do ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2023)The objective of this research was to reflect on the implementation of the new secondary education, highlighting the positions of those involved in the school environment and the pressures imposed by being an educational ... -
Um olhar crítico e dialógico entre a educação prisional, o ensino de ciências e o preparo do reeducando para a sua ressocialização e reintegração à sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2022)Brazil, the country with the third largest prison population in the world, lacks reflection, study and dialogue on Prison Education. In addition, there is still little research on pedagogical practices and theories on this ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ... -
Percepções de professores e coordenadores pedagógicos acerca da formação continuada, do ensino de ciências e da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)According to the literature, the process of continuing education about the theme of diversity has not been yet explored in all its potential, especially regarding to the role of pedagogical coordinators and Natural Science ... -
Percepções sobre sexualidade e gênero de professoras no ensino de ciências: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)Sexuality education is a controversial topic and, at the same time, it is considered a taboo by society. Systematically, the theme has been discussed in different ways and nomenclatures by the public authorities, by social ... -
Pesquisa bibliográfica em revistas nacionais e internacionais sobre processos de formação de formadores e ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2019)This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001 , part of the context of it of Institutions of Higher Education with quality in front ...