• O desenvolvimento de um laboratório virtual para o ensino da 1ª Lei de Ohm utilizando o GeoGebra 

      Guerreiro, Luis Gustavo Jayme; http://lattes.cnpq.br/7605744386038049 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      With the potential of using Information and Communication Technologies (TIC) in Physics Education, it was decided to develop a Virtual Learning Laboratory (LVA) using the GeoGebra software and five application scripts in ...
    • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

      Dias Jr, Marco Antonio; http://lattes.cnpq.br/5367947636556389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
      Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros; http://lattes.cnpq.br/2046106727000548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa 

      Reis, Antonio Fernando; http://lattes.cnpq.br/7290561533961737 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 03/08/2016)
      The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ...
    • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

      Pereira, Márcio Donizete; http://lattes.cnpq.br/3069573984049968 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
      The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
    • Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

      Reis, Tiago de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0860332394591067 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
      The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da; http://lattes.cnpq.br/2209910329544471 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Experimento para a estimativa da irradiância solar total: uma abordagem para o ensino médio 

      Gomes, Thiago do Nascimento Pereira; http://lattes.cnpq.br/9383838833155559 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/05/2019)
      Energy is the most fundamental physical property in the study of science and in the understanding of the world around us. This physical quantity is often approached during the teaching of physics in areas like Thermodynamics, ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto; http://lattes.cnpq.br/5231542208528700 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Fisica em Quadrinhos: material de apoio ao professor utilizando Histórias em Quadrinhos no ensino 

      Alvares, Valéria; http://lattes.cnpq.br/4806532733616721 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2019)
      Students generally do not feel very close to physics and consider it beyond their realities and capabilities. Physics teachers can use various teaching techniques to try desmistifying this and presenting scientific knowledge ...
    • Física e Geociências: uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória 

      Retamero, Alex Amilton Costa; http://lattes.cnpq.br/6704616715976854 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)
      The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...
    • Galileu e o experimento da Torre de Pisa no ensino médio 

      Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
    • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

      Carmo, Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/2291914455874755 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
      In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
    • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

      Gomes, Roberto Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3630448872155453 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 08/02/2017)
      Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz; http://lattes.cnpq.br/8365336780915198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • Uma proposta de sequência didática no ensino de astronomia para alunos do 6º ano do ensino fundamental II 

      De Lima, Carlos Alberto; http://lattes.cnpq.br/5296985429879072 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/03/2019)
      This research work had as a starting point to elaborate a set of didactic sequences directed to the teaching of astronomy for students of the 6th year of elementary school II obeying three stages: Student knowledge, ideas ...
    • Reforçando a relação entre a matemática e a física no ensino médio através de exemplos básicos de mecânica clássica 

      Medina, Renato Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/0925195732583201 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2017)
      In this work a study is presented using some teaching strategies in order to strengthen the relationship between mathematics and physics in high school. It is shown how important it is to describe mathematically a physical ...
    • Sequência didática: uma alternativa para o ensino de acústica para o ensino médio 

      Mazeti, Lucas Jesus Bettiol; http://lattes.cnpq.br/6208800173888434 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2017)
      The present work consists of a teaching learning sequence in the theme of Acoustics, built under the theory of significant learning of David Ausubel, to assist teachers in the teaching of Physics on this topic. The proposal ...
    • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

      Gregio, Nivaldo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7498219721631343 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 01/08/2016)
      This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
    • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

      Rosa, Ricardo Silva; http://lattes.cnpq.br/2784078115928563 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
      As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...