Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 2380-2399 of 5276
-
Fahrenheit 451: Uma leitura política de uma narrativa distópica do pós guerra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)This work aims to interpret the novel Fahrenheit 451 (1953) by Ray Bradbury, through the political reading, as proposed by Fredric Jameson (1992). Performing this analysis, it is expected to be understood more clearly how ... -
A fala e a escrita de si na Educação de Jovens e Adultos: potencialidades das Situações Desencadeadoras de Aprendizagem no desenvolvimento da competência linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Youth and Adult Education (EJA) represents a new opportunity for people who, from an early age, were urged to abandon their studies to work, often in unfavorable conditions, resulting in gaps in their school education. In ... -
Falar e calar no teatro brasileiro contemporâneo: uma análise discursiva da obra de Plínio Marcos (1958-1993)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/05/2012)La investigación propone un análisis del discurso teatral brasileño contemporáneo como expresión de las formaciones ideológicas vinculadas ciertamente a las formaciones discursivas. Más exactamente, el trabajo consiste en ... -
Falas e imagens: a escola de educação infantil na perspectiva das crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/12/2005)Speeches and Images: the school of infantile education in the perspective of children is a work that has as intention the production of a methodology and methodologycals procedures, in the perspective of searching an ... -
Falas Waikhana: conhecimento e transformações no alto rio Negro (rio Papuri)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 23/03/2012)Result of an ethnographic research among the Waikhana (Pira-Tapuia), a Tukanoan group that lives around the Uaupes basin, Amazonian Northwest, this dissertation focuses on hierarchy and circulation of knowledge in Uaupes ... -
Falas, lugares e transformação: os Yuhupdeh do baixo rio Tiquié
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)This thesis corresponds to an ethnography about the yuhupdeh of the lower Tiquié river, a people belonging to the Nadehup (Maku linguistic family, located in the Amazon Northwest. It is sought to retake here the theme of ... -
Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ... -
Familismo, maternalismo e políticas sociais : o caso da política nacional de microcrédito do governo Lula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 10/03/2015)The granting of the low-income population through micro credit has been held in several countries, mainly as a way to combat poverty. Much of the population served is not only without an alternative income, but without ... -
Family Foundations: adaptação e avaliação de um programa de intervenção em coparentalidade para casais em transição para a parentalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)During the transition to parenthood - the period between pregnancy and the baby’s first months of life - levels of depression, anxiety and marital conflict increase substantially, with negative results for all family ... -
A família no processo de construção social de mercados: uma análise da constituição moral do trabalho livre na economia cafeeira de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 25/02/2010)Family relationships acquired fundamental importance in the labor process of the coffee economy of the "new" west of São Paulo, but it is not yet known systematic study on how they acted in the occupational structure of ... -
Família ouvinte e filho surdo: um levantamento bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/11/2021)When a child is born it is in the family context that all the firsts references take place. Is where the child will learn and develop his primary social, intellectual and communication skills. Therefore, the family plays ... -
A família vai à escola: as concepções de justiça social, cidadania e parcerias comunitárias como estratégias conservadoras de poder em cinco programas da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)This work aims to study five programs of the State Secretariat of Education of São Paulo, implemented from 1995 to 2008: Escola da Família - Desenvolvimento de uma Cultura de Paz no Estado de São Paulo, Superação Jovem, ... -
Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/08/2018)The family and school relationship has been pointed out by many researches as one of the factors favoring the development and learning of students of the target audience of special education (TAEE), especially in childhood. ... -
Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ... -
Famílias de crianças com síndrome de Down: escolarização, serviços de apoio, satisfação parental e suporte social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2022)The family is the child's first social environment and the basis for their child development. Families of children with disabilities have specific characteristics and needs. Knowing these families makes it possible to ... -
Famosos que leem: uma análise discursiva de enunciações orgulhosas ou envergonhadas acerca da leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This undergraduate thesis, a work of course conclusion, inserted in the research project conducted by Profa. Dr. Luzmara Curcino, entitled “Proud readers, shamed readers: emotions in discourses about reading”, aims to raise ... -
Fantasmas no espelho: uma análise da estética gótica no filme Os outros (2001) através do conceito freudiano do infamiliar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/12/2019)The present work aims to analyze how the movie The Others (2001), by Alejandro Amenábar, integrates and modernizes itself on the Freudian concept of Uncanny in the cinematic tradition of the gothic. The Uncanny is part of ... -
O Fantástico em Edgar Allan Poe e Machado de Assis : um estudo comparado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 08/03/2017)The goal of the dissertation is the comparison of fantastic tales of the romantic writer Edgar Allan Poe (1809-1849) and the Brazilian writer, who also produced stories of the fantastic genre, Machado de Assis (1839-1908). ... -
Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares : associações com estresse e burnout
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/03/2009)Healthy infant development greatly depends on the quality of interactions between the children and their primary caregivers. In its turn, based on Bronfrenbrenner´s bioecological model, parental involvement is affected by ... -
Fatores de risco e de proteção: um estudo de acompanhamento em pré-escolares com comportamentos agressivos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2006)The interest of studding aggressive behaviors in preschoolers was justified because of the evidences related to these children s tendency to follow through disruptive behaviors pathways, marked by academic problems, grade ...