Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 3723-3742 of 5480
-
Não era amor, era cilada: startups, coworkings e a mobilização do desejo pelo mundo do trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 13/12/2019)The aim of this paper is to think about the ways in which it was possible to mobilize and adjust the workers’ subjectivity to the discourse and business literature taken as reference by the new forms of post-fordist ... -
“Não existe feminista cristã”: um olhar sobre a perpetuação do discurso patriarcal pelo pastorado feminino pentecostal em ambiente virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/08/2024)This study aimed to analyze the sermons delivered by female pastors in virtual environments, with a particular focus on the YouTube platform, in order to understand the complex relationship between religion and gender. The ... -
Não é nada não: uma análise das lexias negativas do português para anotação nas Universal Dependencies
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)Negation is a sine qua non of natural languages, there is no language that does not present some way to express it in its system (HORN and WANSING, 2020). Despite being very productive and indispensable for natural languages, ... -
Não matarás e a ampliação do olhar reflexivo : desejo e ética na obra de Kieslowski
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 18/03/2015)This project aims to investigate aesthetic and signal subjects of Kieslowskian cinematographic language from the analysis of the episode 5 of the television series Decalogue (1988) and its respective version for cinema A ... -
“Não nasci rodeada de livros, e sim, rodeada de palavras”: experiências de mulheres negras na UFMS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/07/2021)This research aims to understand sociologically the meanings produced by black women, from their experiences as students in undergraduate courses at UFMS, in the period between 2013 and 2018. With this, we seek to interpret ... -
"Não temos tempo de temer a morte": uma etnografia da criatividade política de migrantes racializados em São Paulo durante a pandemia de Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/01/2024)The hegemony of the vulnerability perspective in studies produced on migrants is well known. As a result of an ethnographic research carried out between 2020 and 2023, this work is interested in understanding the political ... -
A (não) realização dos pronomes pessoais sujeito em produções em espanhol de graduandos brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/02/2017)El portugués brasileño es una lengua conocida y caracterizada por el pronombre personal sujeto pleno. El español presenta ‘asimetría inversa’ a nuestra lengua, o sea, según González (2008), mientras, en la evolución ... -
A (não)diretividade pedagógica na educação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2013)This search presents a subject that is on top of the currently education scenario, the Distance Education. This new education mode that comes as a promess to breaking barriers of timing and space, still have many things ... -
As não-coincidências interlocutivas do dizer de sujeitos hispanos-falantes em discursividades brasileiras : seus reflexos em formulações imaginárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/02/2008)Based upon French Discourse Analysis, our purpose in this study is bring and analyze discursive sentences produced by Spanish native speakers, symptoms of their enunciative projections, imaginary and discursive memories, ... -
A necessidade da periodização para uma (re)leitura dos romances The adventures of Tom Sawyer (1876) e The adventures of Huckleberry Finn (1885), de Mark Twain
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/07/2018)The aim of this research is to point to the need for periodization (JAMESON, 1992) of Mark Twain's novels The Adventures of Tom Sawyer (1876) and The Adventures of Huckleberry Finn (1885) to revisit the contemporary reception ... -
Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ... -
As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/02/2009)Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ... -
Negociando a vida e a morte: estado, igreja e crime em uma favela de Belo Horizonte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 14/04/2020)This thesis deals with dynamics of life and death at the margins. Based on fieldwork carried out in a large slum in the city of Belo Horizonte, here called Morro da Luz, an analysis is made about the coexistence of different ... -
Negro intelectual, intelectual negro ou negro-intelectual: considerações do processo de constituir-se negro-intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2013)This research entitled "Black Intellectual, Intellectual Black or Black-Intellectual: notes of the process of becoming Black-intellectual", aimed at understanding processes in which Black men and women have made himself / ... -
"O negro toca, o negro canta e o negro dança, foi lá no meu terreiro que aprendi desde a infância": a prática cultural do samba enquanto uma encruzilhada de experiências e agências afro-diaspóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 01/03/2024)This research was interested in the cultural practice of samba, especially in the city of Londrina (PR). The main sociological problem that guided the work is around the following question: to what extent does the cultural ... -
Nesse solo que vós estais, lembrai-vos que é de morrer: uma etnografia das práticas de caminhar, conhecer e mapear entre os habitantes de Pedro Cubas, um Remanescente de Quilombo do Vale do Ribeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 28/03/2014)In view of the conflicts deriving from land titling policies in Remaining Quilombola Communities in the Ribeira Valley, this work sought to understand how the use of cartography as the management technology by the State ... -
A neurociência aplicada à educação especial: em foco a formação dos professores do atendimento educacional especializado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/03/2022)Historically, Special Education has been presented in different arrangements, carried out in different places, with different purposes in terms of care for students with disabilities. Such arrangements were intertwined ... -
Neurociência e educação infantil: para além da estimulação precoce
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/03/2017)This scientific research is relevant for the development of intentional and quality pedagogical practices aimed at children from 0 to 3 years old. The contributions of neuroscience and the Cultural Historical Theory were ... -
A neurodinâmica pode explicar a consciência? Uma análise da proposta de Walter Freeman
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 17/10/2006)This work is a critical analysis of Walter Freeman´s neurodynamic model in several aspects, especially the consciousness as an order parameter that constraints brain dynamics. According to our research, this proposal ... -
Newborn e raça: fraturas nas visualidades e nas representações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/10/2022)This research aims to investigate the method of photography applied to newborn babies called newborn. Newborn is a photography modality aimed at babies up to fifteen days old and performed by professional photographers. ...