Listar Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por título
Mostrando ítems 3197-3216 de 5307
-
Uma leitura política dos contos Rip Van Winkle (1819) e A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820), de Washington Irving (1783-1859)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/11/2023)The objective of this master's thesis is to investigate the short stories Rip Van Winkle and The legend of Sleepy Hollow - The legend of the headless horseman -, by Washington Irving, from the perspective of dialectics, ... -
Leituras dos objetos técnicos pelas lentes do campo CTS: o papel social da fotografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/12/2022)The purpose of this dissertation is to present an analysis of investigations focused on the STS field - Science, Technology and Society - based on discussions between fundamental authors such as Arlindo Machado, Lucia ... -
Ler e falar a língua indígena Balatiponé dentro de seu contexto cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 01/09/2022)The core of this Master’s Thesis is to present a Didactic Sequence of reading and practice of the Balatiponé indigenous language for students from the 6th (sixth) year of Elementary School at the indigenous school of the ... -
“A letra é a mesma, mas a cultura é diferente”: a escola dos Tupinambá de Olivença
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)In this dissertation, we aim at understanding how and why the Tupinambá from Olivença make school and how this school has become central in the production of strong people in the culture, update and production of kinship, ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
Letramento digital e professores de LE : formação para o uso das novas tecnologias em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 08/05/2009)It seems redundant, but not inopportune that we argue about the impact of technology upon men of this time when it comes to his way of living and interact with the world. The person of this new society has distinctive ... -
Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ... -
Letramento emergente, consciência fonológica e leitura de alunos com deficiência intelectual no ensino regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2014)This study stems from an interest in examining the impact of school inclusion in terms of possible benefits of an academic nature, such as the acquisition of basic learning of reading for students with intellectual ... -
Letramento literário na sala de aula: as práticas pedagógicas de leitura e a atuação do aluno leitor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)This research brings the result of the investigation of Pedagogical Practices of Literary Reading and the performance of the student/reader in a state public school of Guanambi (BA). As a theoretical framework, the research ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Letramento midiático e informacional em meio a pandemia da Covid-19: um estudo dos moradores do bairro Cidade Aracy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/06/2021)Since the first case of COVID-19 was registered in the city of Wuhan in China at the end of 2019, the disease caused by the coronavirus SARS-Cov-2, has quickly spread across the continents, causing not only a health ... -
Letramentos nos anos iniciais : entre o texto verbal e o não verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/12/2015)Con el avance tecnológico, smartphones y tablets han pasado a integrar nuestras vidas poniéndonos delante textos que mesclan escrita, layout, imágenes, sonidos y objetos 3D. Sin embargo, aunque nuestra exposición a un ... -
Levantamento bibliográfico do comportamento informacional de mulheres adultas para investigação de autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)Women within the ASD - autistic spectrum disorder - still depend heavily on their own hypotheses and research to actually discover themselves as an autistic woman. All the characteristics that differentiate them from ... -
Levantamento da realização do sujeito pronominal em entrevistas televisionadas: resultados iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/02/2024)This final paper aims to survey the number of occurrences and frequencies of expressed pronominal subject and null pronominal subject in texts of the television interview genre, produced in the year 2009. To achieve this, ... -
Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/09/2010)Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ... -
Levantamento de repertório de linguagem em crianças pequenas com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)Down’s syndrome is defined by its genetic component. There is a set of anatomophysiological commitments that interfere in these children development, especially in language development. To evaluate this instruments and ... -
Levantamento e análise das propostas político pedagógicas dos cursos de pedagogia bilíngue
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/12/2019)This research aimed to identify and analyze the proposals for pedagogical projects of Bilingual Pedagogy Courses offered in Brazil, in order to identify the professional expected to work in the school environment and the ... -
Levantamento e análise de dissertações e teses sobre práticas pedagógicas no ensino de astronomia nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)During the last decades, the Teaching of Astronomy had an increase of scientific work interest. While there is a significant increase of interest, there are a few scientific works related to Teaching Sciences in Brazil. ...