Browsing Centro de Ciências Agrárias - CCA by Advisor "26cfcd71-9686-4c84-8454-8156f31243cd"
Now showing items 1-13 of 13
-
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta articulada à literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/03/2023)This research aims to develop and analyze an Investigative Teaching Sequence relating Science teaching to literary text reading as a possibility to develop Scientific Literacy in the early years of Elementary School. The ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Aspectos da Alfabetização Científica em temas relacionados à saúde nos livros didáticos adotados pelas escolas municipais de Araras: limites e potencialidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 25/08/2023)To better understand the teaching of Natural Sciences in the initial years of Elementary School, it is necessary to know whether and how Scientific Literacy is included in the textbooks proposed for this cycle. Therefore, ... -
Viagem ao mundo das águas: criação de cartilha como apoio para visita em estação de tratamento de água
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/09/2023)The objective of this work is to explore the knowledge of the water cycle in nature, its importance and the basics of sanitation through teaching about ecology and society as an educational process. The aim is to help ... -
A música no ensino de química: uma análise de periódicos da área
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/06/2021)The aim of this paper is to present a literature review with a qualitative focus on music and chemistry teaching, published in the journals: Química Nova na Escola (QNEsc), REDEQUIM - Revista Debates em Ensino de Química ... -
Relato de experiência de participação no PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/04/2022)The present work is an experience report that aims to report my experience in the Institutional Scholarship Program for Iniciation to Teaching, discuss the activities carried out, as well as their relevance in the initial ... -
Possibilidades e desafios do ensino de ciências por investigação no modelo remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 13/04/2022)Science teaching in Brazil is in an unfavorable situation in relation to what would be ideal, mainly in the remote format that the pandemic has subjected all those involved in the educational process in the years 2020 and ... -
Comunicação e alfabetização científica e tecnológica: desenvolvimento e avaliação de um curso a distância sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 28/04/2022)The phenomenon of fake news is a reality all over the world, showing itself as a topic with urgent discussion and formulation of proposals to combat the scenario of extreme influence of decision-making by the population ... -
A indústria automobilística como tema para abordagem de gases poluentes: uma proposta pedagógica para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/03/2023)This work aims to develop a pedagogical proposal for high school students in order to contextualize the Chemistry content with the daily life of these students through the theme of the automobile industry, in addition to ... -
Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ... -
Saberes populares e alfabetização científica e tecnológica: possibilidades e desafios para a formação continuada de professores de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/03/2020)The brazilian society is composed of a cultural hodgepodge due to the strong presence of indigenous peoples, immigrants and slaves of different ethnicities, impacting habits, beliefs and even forms of expression. This ... -
A química do perfume: uma proposta CTS para o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 12/01/2021)It is not new that perfumes are objects of desire for many people, and it is also no accident that the culture of perfumes is very old and still generates many profits. They arose with the main intention of pleasing the ... -
Alfabetização científica e tecnológica por meio de uma sequência didática interdisciplinar sobre o Ribeirão Santa Rita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 01/07/2022)One of the natural goods that is born and cuts through the city of Fernandópolis/SP is the Ribeirão Santa Rita, which, despite starting in this municipality, only ends when it flows to the waters of Rio Grande that divides ...