Listar Centro de Ciências Agrárias - CCA por título
Mostrando ítems 408-427 de 786
-
Fatores que influenciam no sucesso e longevidade do controle das ferrugens da cana-de-açúcar por variedades resistentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2016)Sugar, ethanol and bionergy are products generated from sugarcane, whose current demand remains high. However, two rust diseases have threatened its yield, brown rust (Puccinia melanocephala) and orange rust (P. kuehnii). ... -
Fenologia da floração e rede de interação entre abelhas e plantas em uma área em processo de restauração florestal localizada em Araras-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, , 06/05/2012)The most widely used in forest restoration projects is heterogeneous planting seedlings. This methodology was used in an area of one hectare in the restoration process implemented in 2009 on the campus of UFSCar Macaw. ... -
Fenologia de frutificação de espécies arbóreas ornitocóricas em nível de população e de comunidade na floresta atlântica do sudeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/05/2021)The maintenance of the community of frugivore birds in a given region strongly depends on the availability of ornitochorous diaspores. In tropical forests with weak climate seasonality, the richness of species fruiting is ... -
Fertilidade do solo e produtividade das principais culturas na Terra Indígena Cachoeirinha - Aldeia Argola no município de Miranda-MS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 22/12/2021)This work of completion of the course is of general order on agriculture in the Cachoeirinha Indigenous Land – Aldeia Argola in the municipality of Miranda-MS. For a better understanding of the indigenous context it is ... -
Fertilizantes de eficiência aprimorada: perspectivas e potencial de uso de biopolímeros como matrizes de liberação lenta ou controlada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 18/12/2020)Conventional mineral fertilizers consist of products applied in the field, which aim to provide higher yields for agricultural crops. However, the excessive use of these fertilizers in the soil causes environmental, economic, ... -
Fertirrigação: técnicas e práticas de manejo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 21/06/2021)Irrigation aims to expand the cultivation of various crops in non-occasional times, that is, at different times throughout the year, resulting in better results and yields from your crop. The use of the fertigation technique ... -
Filo Arthropoda: abordagem do tema pelos livros didáticos das escolas públicas de Limeira, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 11/12/2019)The Phylum Arthropoda constitutes a complex group of invertebrate animals with a wide distribution in environments worldwide, forming the animal kingdom's phylum with the highest number of representatives. In the teaching ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
Formação de professores de Ciências e a Educação Especial/Educação Inclusiva: análise dos indicadores do Censo Escolar das Regiões Norte e Centro-Oeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This dissertation focused on the analysis of social indicators related to the training of teachers with a degree in the area of Sciences, specifically in the areas of Biological Sciences, Physics and Chemistry, in relation ... -
Formação de professores de ciências e educação inclusiva: um olhar para os indicadores sociais das regiões Sul e Sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)One of the topics of great importance for current education is the inclusion of pupils with disabilities and / or special educational needs (SENs), and we must analyze how this process has taken place. Relevant factor for ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Formação de um banco ativo de germoplasma, seleção de acessos e propagação vegetativa de Bougainvillea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 04/10/2017)The world market of flowers and ornamental plants have been demonstrating high growth along the last years. Accompanying this growth, it is also observed the increase of the interest by the study and production of new ... -
A formação do técnico em agroecologia na Escola Professora Nair Luccas Ribeiro, no Assentamento Gleba XV de Novembro, SP : sua gênese e seus egressos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 10/03/2015)Agroecology considered scientific approach, theoretical, practical and methodological, based on different areas of knowledge, proposes to study development processes from an ecological and socio-cultural perspective, from ... -
A formação dos estudantes em discussões sobre tecnologias: uma questão sociocientífica para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2022)Techniques and technologies have helped man to understand and dominate the world around him. The need to facilitate daily life as issues involving work, and later the search for new territories, which contributed to the ... -
Formação dos sujeitos participantes de uma atividade de comunicação sobre as questões sociocientíficas dos agrotóxicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/07/2020)The lack of understanding about some everyday events involving science and technology can have repercussions for the social life of all of us, as our participation in political decisions or understanding of the world and ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ...