Centro de Ciências Agrárias - CCA: Recent submissions
Now showing items 181-200 of 753
-
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ... -
Panorama de médias e grandes propriedades rurais do município de Araras, SP, com base no Cadastro Ambiental Rural (CAR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 19/09/2022)The need to protect the environment for conserving natural resources and native vegetation has been extremely urgent, and in Brazil, the Brazilian Native Vegetation Protection Law (LPVN) - Law No. 12.651, May 25th, 2012 - ... -
Dinâmica de fósforo e nitrogênio no consórcio de milho com adubos verdes no sistema orgânico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 30/06/2022)Maize-legume intercropping is an alternative to improve N and P availability in soil/plant system. However, it is necessary to understand nutrients dynamics in soil and its uptake by plants in the intercropping system to ... -
Controle biológico de fungos fitopatogênicos por Phyllosticta citricarpa e sua aplicação para biorremediação de solos contaminados por herbicidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 02/08/2022)Citriculture is one of the most representative sectors of the Brazilian agro-industrial scenario. In view of the diseases that most affect this crop, the Citrus Black Spot (MPC) stands out, whose pathogen is the fungus ... -
Alfabetização científica e tecnológica por meio de uma sequência didática interdisciplinar sobre o Ribeirão Santa Rita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 01/07/2022)One of the natural goods that is born and cuts through the city of Fernandópolis/SP is the Ribeirão Santa Rita, which, despite starting in this municipality, only ends when it flows to the waters of Rio Grande that divides ... -
Sequência didática em perspectiva dialógica para ensino de ecologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2022)In biology teaching, and specifically in ecology teaching, the contents are fragmented. In addition, it uses teaching and learning approaches, developed in and for industrial societies, as is the case of significant learning, ... -
Proposta de sequência didática para o ensino de fisiologia humana integrando os sistemas locomotor e nervoso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/08/2022)The teaching of science and biology still faces several challenges to be overcome, especially in relation to the exacerbated number of existing concepts and the fragmentation of content dealt with in these disciplines. The ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Diferentes comprimentos de onda e intensidades luminosas na germinação de sementes de Melocactus zehntneri (chapéu-de-frade) e desenvolvimento vegetativo de Hylocereus undatus (pitaia).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 29/04/2022)Melocactus zehntneri and Hylocereus undatus are cacti popularly known as Chapéu-de-Frade and Pitaia, respectively. They are cacti with great commercial potential and have great importance in the economic movement of the ... -
Desafios sobre o desenvolvimento de resistência de Escherichia coli a antibióticos: uma revisão sobre linhagens patogênicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 18/04/2022)Microbial resistance to antibiotics is a public health problem, causing significant damage to the health of the population. In addition, there are political and economic implications. In society, there are consequences to ... -
Microrganismos do solo agrícola e sua capacidade de atuar na biorremediação de efluentes contaminados com fármacos derivados de acetaminofeno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 27/04/2022)A new branch of research is gaining prominence in the scientific community; investigate and eliminate organic compounds that emerge in the environment in a chronic form, the so-called emerging contaminants. These micropollutants ... -
Biofortificação agronômica de rúcula (Eruca sativa Miller.) com ferro em cultivo hidropônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 27/05/2022)Arugula is the second most cultivated leafy vegetable in the NFT (Nutrient Film Technique) hydroponic system, as it guarantees greater productivity, shorter cultivation cycle and greater efficiency in the use of water ... -
Práticas pedagógicas sobre sexualidade em produções internacionais: contribuições para a formação de professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)Inequality and gender violence should be reasons for concern and actions to overcome them, as, unfortunately, their rates have increased over the years. In the midst of this, it is known that education has a transforming ... -
Serviços ecossistêmicos de um agroecossistema gerido por uma comunidade de matriz africana: o exemplo Ylê Axé de Yansã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 31/05/2022)Candomblé, the Afro-Brazilian religion, has in Nature its main form of expression; it is the basis of the material, spiritual and religious existence of traditional African-based communities. Thus, in this work, the object ... -
Xylella fastidiosa em oliveiras (Olea europaea): distribuição na planta, transmissão vertical e diagnose
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 23/05/2022)As consequence of the recent occurrence of the disease known as Olive Quick Decline Syndrome (OQDS), caused by Xylella fastidiosa subsp. pauca (Xf-p), in olive trees (Olea europaea) there is a lack of scientific information ... -
Modelo dialógico de prevenção e resolução de conflitos: é possível utilizá-lo como superação da violência causada em trotes universitários?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 28/06/2021)This theoretical essay aims to present the Dialogical Model of Conflict Prevention and Resolution (DPRM) as an alternative to overcome the violence that can occur in university pranks, considering the gender issue. To this ... -
Obtenção de poliploides in vivo e in vitro de Brassolaeliocattleya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 28/06/2022)Cattleya is one of the genera of tropical orchids with great importance for the flower market due to the size and color of its flowers. However, problems such as its long vegetative and juvenile period, as well as the short ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Comunicação e alfabetização científica e tecnológica: desenvolvimento e avaliação de um curso a distância sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 28/04/2022)The phenomenon of fake news is a reality all over the world, showing itself as a topic with urgent discussion and formulation of proposals to combat the scenario of extreme influence of decision-making by the population ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ...