Navegando Centro de Ciências Humanas e Biológicas - CCHB por orientador "269fd16e-623f-40dc-81c9-a297cae0a904"
Itens para a visualização no momento 1-17 of 17
-
Pesquisadora-autora-cidadã: por uma pedagogia da escrita de si em espaços/tempos de pesquisa-vida-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/06/2023)Este trabajo pone en diálogo las marcas de autoría, reveladas a partir de dos inventarios de investigación (PRADO; FRAUENDORF; CHAUTZ, 2018), en la perspectiva de anunciar uma investigación (auto)biográfica (PASSEGGI; ... -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
Narrativas (auto)biográficas e a formação matemática de pedagogos no contexto do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID: diálogos entrecruzados e pesquisa-formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/11/2022)This research, guided by the (auto)biographical approach, is concerned with the identification of marks in the professional teaching constitution resulting from processes of initial teacher education involving undergraduate ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ... -
Estágio remunerado, formação, profissionalização e precarização do trabalho docente: um estudo a partir do Programa "Residência Educacional"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2013)The research presented is linked to the Graduate Program in Education Strictu Sensu and objectively reveal the relations of paid internship with the processes of training , professionalization and casualization of teaching ... -
Interfaces e perspectivas históricas do processo de formação continuada de professores do Programa "Teia do saber" no estado de São Paulo: elementos para o debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2015)This dissertation to analyze a Continuing Education Program - FC of teachers, the "Web of Knowledge" in São Paulo nos 2003 and 2005. For the search director, elected how question/problem: What are the interfaces Web of ... -
Imagens de si: das (foto)narrativas de vida à constituição profissional de professores alfabetizadoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2015)In the current research we analyze the personal and professional Constitution of literacy teachers, facing the relational hues during the course of life. In this sense, the research constitute of theoretical-methodological ... -
Por trás do currículo oficial, que Geometria acontece?: um estudo sobre os saberes anunciados nas narrativas de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2015)This research aims to identify the teacher's knowledge announced by a group of teachers Initial Years of elementary school (1st to 3rd grade), linked to PNAIC (National Pact for Literacy Certain Age) in 2014 in the city ... -
O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)Resumo em inglês não informado pelo autor. -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
Constituição docente do enfermeiro: o estado da arte das produções brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/09/2017)The action of teaching is strongly rooted in a teacher's training. Assuming that teaching is one of the possible fields of action of the nurse, and that it requires specific training considering that it constitutes a ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
Inserção profissional docente no ensino superior: experiências formadoras de professoras que atuam no curso de pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2021)Perceiving yourself in the experiences allows you to know a little more about yourself, so remembering the experiences allows you to look at your own professional identity, reflect on it, understand it and transform it. ... -
Figuras masculinas da educação infantil no munícipio de Sorocaba: discussão sobre a performatividade de gêneros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 11/01/2021)The insertion of the male figure in the spaces of Early Childhood arises from social transformation, through much struggle by feminist movements in order to deconstruct the sovereign paradigm of the heterosexual and Christian ... -
Práticas educativa e pedagógica dos professores que ensinam matemática: um estudo a partir dos trabalhos do ENEM e ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)This master thesis aims to guide and characterize the pedagogical and educational practices of the teacher who teaches Mathematics from the annals of the Encontro Nacional de Educação Matemática (ENEM) and the Encontro ... -
A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ...